Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Film jako partie mahjongu

Česko

Dvojnásobný držitel Oscara Ang Lee se po kovbojské romanci Zkrocená hora vrací zpátky do rodné Asie. V thrilleru Touha, opatrnost se hraje jako o život i o život.

Ang Lee je pozoruhodně univerzální tvůrce. Rodák z Tchaj-wanu s přehledem obsadil mety anglosaské kultury, aniž ztratil kontakt s tou asijskou. V jeho filmografii najdeme austenovské drama Rozum a cit nebo na opačném americkém pólu komiksového Hulka. Nejvýmluvněji o jeho úspěšném rozkročení mezi Asií a Amerikou vypovídají dva Oscary.

V roce 2001 přepral všechny soupeře v kategorii nejlepší zahraniční film jeho výpravný Tygr a drak, který odstartoval renesanci žánru wuxia. Před dvěma lety zase rozpoutal celoamerickou debatu netradiční love story dvou kovbojů v Americe 70. let. Kdo v roce 2006 nemluvil o Zkrocené hoře, jako by nebyl.

V oscarovém klání se nakonec musel Ang Lee sklonit před mnohem konvenčnější skládačkou lidských osudů Crash, ale akademici mu jako chytrá horákyně přiřkli „osobní“ sošku za režii. Tím se ocitl v exkluzivním klubu filmařů, jejichž další titul se prostě automaticky vyhlíží s očekáváním. Za Touhu si vysloužil například Zlatého lva na festivalu v Benátkách.

S žánry a styly experimentující Lee se pustil do epického špionážního thrilleru / drsné love story odehrávajícího se za druhé světové války v Japonci okupované Číně a Hongkongu. Ústřední dvojicí, zmítající se na ose touha–opatrnost, jsou nezkušená, ale nadšená studentka Wang Jiazhi s talentem pro herectví a předstírání a vlivný politik pan Yee, kolaborující s Japonci. Jeden večer plný odbojového nadšení dostane dívka největší roli svého života. Převtělit se do manželky bohatého obchodníka paní Mak a nalákat pana Yeea do pasti atentátu. Co začalo jako studentské dobrodružství, skončí jako nemilosrdný boj o identitu, zachování zdravého rozumu, zápolení s vlastními nečekanými city i animálními vášněmi. A nakonec jako boj o život.

Lee evidentně miluje minimalistické předlohy, které mu můžou nabobtnat pod rukama. U Zkrocené hory to byl novinový článek, u Touhy krátká povídka, která podle režisérových vlastních slov spíš sloužila jako mřížka, do níž společně se scenáristou a dlouhodobým spolupracovníkem Jamesem Schamusem (natočili spolu Ledovou bouři, Hulka...) doplňovali kousky filmového masa. Minimalismus Zkrocené hory vystřídala obrazová i stylová opulentnost (kameraman Rodrigo Prieto odvádí pozoruhodnou práci) rozehraná a stupňovaná ve sto padesáti sedmi minutách. Nekompromisní autor s vizí temných emocí schovaných v melodramatu si trvá na svém extra pomalém tempu nasazeném úvodní dlouhatánskou scénou, kdy paničky včetně paní Mak hrají mahjong. Jde o hru plnou skrytých hrozeb, pnutí, náznaků a potlačovaných útoků, hru, kterou by měl mít pod postelí Valmont přemítající o svých nebezpečných známostech. To, že si Lee dává na čas, sice vytváří napětí, na druhou stranu se jeho lekce z dějin okupované Šanghaje občas vleče.

Režisér tak hraje s divákem svoji vlastní partii filmového mahjongu, ale drtivé vítězství to není. Jeho extra kamenem jsou každopádně tři sexuální scény, o nichž prostě nejde napsat, že jsou to scény milostné. V Americe si za ně od cenzorů vysloužil noční můru všech producentů: označení NC-17. Tedy něco v tom smyslu, že na film musíte s rodiči, i když je vám třicet. (Ne, samozřejmě sedmnáct).

Z mediálního rozruchu, který filmu předcházel, nebylo těžké nabýt dojmu, že se Lee tentokrát pustil nikoliv do thrilleru, ale do pornografie. Přitom sexuální scény, jakkoliv jsou grafické a živočišné, nemají s pornografií nic společného. Jsou nemilosrdnou mocenskou hrou. Soubojem dvou vůlí. Bitevním polem, kde se definuje, co je láska a co ne. Lee se v nich ukazuje jako mistr psychologie, který má odvahu rozehrát ji tímto způsobem.

Extrémů se nebál ani v obsazení hlavních rolí. Proti největší asijské megastar Tony Leungovi postavil debutující Wei Tang, která se rozhodně netopí v Leungově hvězdném stínu. Jako vyždímal fascinující výkon z Heatha Ledgera ve Zkrocené hoře, dovedl i Leunga do nových hereckých teritorií.

Věci jsou bezpochyby krásné jako blyštivý diamant v Leeově noirovém světě, styl je dokonalý, každý vzor na látce perfektní, každý detail promyšlený, ale vládne v něm opatrnost. Lee natočil stylový film, který si nás ale drží od těla. Jako pan Yee zpočátku paní Mak.

***

HODNOCENÍ LN *** Touha, opatrnost (Se, jie)

Čína/USA/Tchaj-wan/Hongkong 2007 Scénář: Wang Hui Ling, J. Schamus Režie: Ang Lee Kamera: Rodrigo Prieto Hudba: Alexandre Desplat Hrají: Tony Leung, Tang Wei, Joan Chen a další Distribuce v ČR: Blue Sky Film Premiéra v ČR: 17. 1. 2008

Autor: