Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Filmové Kvílení pomůže výuce

Česko

Filmový čtvrtek - Kvílení do škol, Limonádový Joe se sirkami a sadistický strýček Eli

Adaptovat báseň do podoby narativního filmu není nic snadného - tím spíš, když jde o tak abstraktní pásmo, jakým je Kvílení. Robu Epsteinovi a Jeffreymu Friedmanovi se podařilo z Ginsbergova textu upříst snímek v nejlepším slova smyslu edukativní.

Přestože se Epstein s Friedmanem v kinematografii pohybují už desítky let, Kvílení je jejich hraným debutem. Duo filmařů se doteď zaměřovalo zejména na dokumenty s gay tematikou a vysloužilo si za ně řadu ocenění včetně dvou Oscarů. Když dostali nabídku filmově zpracovat klíčové dílo homosexuálně orientovaného Allena Ginsberga, neváhali podle svých slov ani vteřinu - ale ve stejném okamžiku jim prý proběhla hlavami myšlenka, jak se vlastně filmuje báseň. „K výsledné formě jsme dospěli přirozeně,“ vzpomínal na tiskové konferenci k uvedení filmu na letošním Berlinale Epstein. „Připadala nám organická, ani nám nepřišlo, že bychom se jí svým předchozím dokumentům nějak zvlášť vzdálili.“

Jejich Kvílení obsahuje hned čtyři vyprávěcí roviny, které se skutečně dost organicky prolínají. Ve filmu je zachycen proces vzniku básně, přelomový soudní spor kolem ní, její animovaná ilustrace a Ginsbergova autorská explikace formou stylizovaného interview. Kvílení na komiksový způsob Sama báseň do filmu pronikne hned v první minutě, kdy mladého spisovatele vidíme na autorském čtení v San Francisku roku 1955; později z ní divák slyší celé dlouhé pasáže, většinou doprovázené zmíněnými animacemi. Ty zpočátku vypadají příliš ilustrativně, ale postupně se stanou téměř rovnocenným partnerem Ginsbergova textu: drží se jeho volných asociací, obrazy v nich plynule přecházejí jeden v druhý, reflektují i snový či psychedelický charakter básně.

Zřejmě nejpůsobivější jsou v tomhle ohledu pasáže s hrozivým monstrem Molochem. „U animovaných pasáží jsme se nechali inspirovat estetikou komiksu,“ uvedl Epstein. „Chtěli jsme napodobit ty nečekané juxtapozice obrazů v textu, pracovali jsme velmi instinktivně, intuitivně.“

Kvazidokumentární rovina rozhovoru s „Ginsbergem“, představovaným hercem Jamesem Francem, je ve filmu spíše jen do počtu. Okolnosti vzniku díla jsou pak líčeny poměrně konvenčně, chronologicky, s neskrývaným okouzlením beatnickou scénou, večírky, charismatickými osobnostmi, sexuálními eskapádami, burácejícím jazzem a zkrátka vším, co k americkému literárnímu prostředí druhé poloviny 50. let patřilo. Po plátně se projdou Ferlinghetti, Kerouack, Cassady a další persony daného prostředí, nikdy se však nezdrží nadlouho, fungují spíš jako stafáž v pozadí.

Spravedlnost pro umění Srdcem filmu a jeho nejzajímavější vrstvou je justiční spor s vydavatelem Ferlinghettim kvůli údajné obscenitě básně. Kvílení tu získává intenzitu a napětí soudního dramatu a v intencích skutečných událostí posouvá proces v cosi na způsob učeného literárního semináře: před soudce předstupují renomovaní kritici a znalci, analyzují Ginsbergův text a dokazují, či naopak popírají jeho umělecké kvality.

Právě v těchto pasážích se všechny roviny snímku spojují. Zatímco samostatně mnohdy působí až příliš popisně a polopaticky, tady v sobě navzájem rezonují a ukazují, čím byla ona báseň (nejen) ve své době tak objevná a revoluční a čím si vysloužila takovou kontroverzi. Je třeba vyzdvihnout péči, jakou autoři věnovali evokaci vzdálené epochy, a výkon zejména Jamese Franka, jehož ušatý, obrýlený a zvláštně charismatický Ginsberg je odklonem od hercovy nejznámější polohy sebejistého hezouna (hrál třeba padoucha Harryho Osborna v sérii o Spider-Manovi).

Hlavní přínos filmu však spočívá právě v divácky vstřícném zpřítomnění kontextu vzniku zásadního literárního díla a jeho částečném rozboru. Proto je Kvílení ideálním doplňkem středoškolských osnov; snad se najde dostatek osvícených pedagogů, kteří se svými studenty na snímek vyrazí.

Kvílení dnes zahajuje pražskou část festivalu Mezipatra a zároveň nastupuje do běžné kinodistribuce.

***

Srdcem filmu a jeho nejzajímavější vrstvou je justiční spor s vydavatelem Ferlinghettim kvůli údajné obscenitě básně. Kvílení tu získává intenzitu a napětí soudního dramatu.

Kvílení (Howl) USA 2010 Scénář a režie: Rob Epstein, Jeffrey Friedman Hrají: James Franco, Jeff Daniels, Alan Alda, David Strathairn, Mary-Louise Parker a další

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!