Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Firemní školky budoucností

Česko

Zdá se to být tak elegantním řešením. Normální školky jsou vzdálené na míle daleko od pracoviště rodičů, a ti tak mají jen minimální vhled do jejich útrob. Navíc jsou přeplněné dětmi a téměř polovinu z nich musí odmítat. Naproti tomu firemní školky by byly takřka na dosah ruky, dětští psychologové s nimi nemají žádný problém a pracujícím plno problémů naopak vyřeší. Přímo na pracoviště totiž podle většiny rodičů dítě nepatří.

„Osobně si myslím, že dítě na pracovišti nemá co dělat, pokud mu nebude uzpůsobený nějaký speciální dětský koutek,“ říká personalistka Vendula Hluzinová a rovnou dodává, že se jí líbí myšlenka zřizování firemních školek. Zároveň s tím, že dítě do práce nepatří, zastává Vendula Hluzinová názor, že žena si nemůže dovolit zůstat tři roky doma, protože je třeba udržet si kvalifikaci.

„Za tři roky absence se informace a metody v řadě podniků posunou úplně jinam. Vývoj dnes kráčí rychleji než třeba před 30 lety. Na tento trend informační společnosti je potřeba reagovat,“ podotýká Hluzinová.

Jako nejsmysluplnější reakce se momentálně jeví firemní školky, o kterých plno firem uvažuje. Praktické zkušenosti jsou ale v České republice minimální, zatím se totiž jenom „chystá“, „uvažuje“ a „přemýšlí“.

„Myšlenku firemních školek jednoznačně podporujeme a v tuto chvíli ji analyzujeme,“ říká například Filip Hrubý, mluvčí Vodafone. Firmy však jednoduše neví, jestli se jim podobný projekt vyplatí, nebo ne a poohlížejí se i po dalších řešeních.

Například Česká spořitelna je jedna z těchto firem. „Zvažovali jsme tuto možnost, ale nakonec jsme se vydali cestou podpory rodičů s malými dětmi: naši zaměstnanci mohou mít zkrácený pracovní úvazek nebo si mohou vybrat práci z domova. Obě metody volí jak rodiče malých dětí, tak i kolegyně, které miminko čekají a chtějí zvolnit tempo,“ říká Simona Můčková za Českou spořitelnu. Obchodní řetězec Tesco je jedna ze společností, která se zatím rozhoduje, jestli firemní školku zprovozní, nebo ne. „Určitě by nám pomohla i příslušná legislativa, která by firemní školky zvýhodnila,“ odhaluje mluvčí Jana Matoušková možnost, která by mohla většinu firem pobídnout od pouhého přemýšlení k realizování jejich plánů.

Autor: