Oživení bude podle agentury v nejbližších třech letech velmi pomalé, od roku 2012 by měl roční nárůst celosvětových reklamních investic již činit běžných pět procent. V České republice předpokládá firma v příštím roce pozvolné obnovování marketingových aktivit u některých reklamních zadavatelů, kteří letos dočasně své reklamní kampaně pozastavili. „Kromě toho, že mnozí z nich provedli restrukturalizaci svých společností a uplatnili v praxi úsporná opatření, uvědomují si rovněž, že historicky nízké ceny za mediální prostor v letošním a příštím roce se nebudou hned tak opakovat,“ uvedl ředitel pražské pobočky ZenithOptimedia Petr Majerik.
Podobně vnímá situaci také prezident Asociace českých reklamních agentur Pavel Brabec. Podle něj propady reklamních tržeb a výdajů dosáhly svého dna a nyní by měly začít stoupat. „Nárůst však bude velmi pozvolný a pravděpodobně v blízké budoucnosti nedosáhne takových čísel jako například v minulém roce. Oživení by mělo přijít na počátku příštího jara,“ řekl Brabec.
Reálné ceny za reklamní prostor budou příští rok na obdobné hladině jako letos, odhadla firma ZenithOptimedia. Dodala, že reklama na internetu letos celosvětově vzrostla o devět procent.
***
Historicky nízké ceny za mediální prostor v letošním a příštím roce se nebudou hned tak opakovat