Agentury, které večírky pro firmy organizují, hlásí, že poptávka v porovnání s loňskem klesla.
„Finanční krize zde určitě cítit je,“ řekl Vilém Obdržal z firmy Allegria, která se zabývá pořádáním zážitkových akcí. Také další agentury přiznávají, že zájem o večírky klesá. „Jde zejména o firmy, které podnikají v automobilovém průmyslu,“ řekla zástupkyně jedné z agentur, která nechce být jmenována. Právě na automobilky a banky finanční krize doléhá nejvíce.
V zahraničí přitom čekají zaměstnance firem většinou také jen skromné oslavy. Podle listu New York Times budou majitelé kvůli současné krizi „utahovat opasky“.
Společnosti v době nynější nestability na trzích, pádů bank a snižování počtu zaměstnanců večírky ruší úplně, nebo je alespoň plánují kratší. Zvou na ně méně hostů a objednávají méně bavičů. Přitom nejde jen o úspory peněz. Podniky se také snaží vyslat signál, že si uvědomují, že v časech, kdy leckomu „teče do bot“, se nehodí podávat jako předkrm kaviár.
K neobvyklému kroku přistoupila také chorvatská vláda. Ta kvůli globální finanční krizi zakázala vánoční a novoroční večírky ve státním sektoru. Státem vlastněné firmy a rozpočtové organizace také požádala, aby neutrácely za vánoční dárky pro své klienty.
Chorvatský premiér Ivo Sanader prohlásil, že není důvod k panice. Země se ale musí chovat odpovědně a šetřit, kde se dá. „Proto jsme zakázali nákup vánočních a novoročních dárků a organizování vánočních a novoročních recepcí,“ uvedl Sanader, který věří, že tato opatření napomohou zmírnit dopady krize.
VČesku se zatím podobná „plošná“ opatření ve státním sektoru neplánují. Ministr financí Miroslav Kalousek by to však neodmítal. „Jakýkoli impulz, který nabádá k šetření, je namístě,“ dodal Kalousek.