„Příspěvek zaměstnavatele je v současnosti sjednán u přibližně čtvrtiny všech uzavřených smluv v ČR. Lze očekávat, že se tento podíl bude zvyšovat spolu s tím, jak začnou výhod penzijního připojištění využívat také menší zaměstnavatelé a živnostníci,“ uvedl předseda představenstva a výkonný ředitel PFKB Pavel Jirák.
Z výsledků ankety mezi 50 společnostmi různé velikosti a z různých ekonomických oborů vyplývá, že 43 procent firem, které poskytují příspěvek zaměstnavatele, přispívá plošně všem zaměstnancům. Pouze 5 procent oslovených společností poskytuje příspěvky výběrově - nejčastěji managementu společnosti. Zbylých 52 procent společností poskytuje příspěvek na penzijnímu připojištění při splnění určitých podmínek, například v závislosti na počtu odpracovaných let ve společnosti, typu úvazku nebo výkonnosti zaměstnance.
Pokud firma nabízí příspěvek zaměstnavatele, využívají jej zaměstnanci ve značné míře: u sedmdesáti devíti procent firem využívá tento benefit více než polovina všech zaměstnanců.
Zaměstnanci si příspěvek „vynucují“
Významnou roli při rozhodování firmy o tom, zda se zapojit do systému penzijního připojištění či nikoli, sehrává také tlak ze strany zaměstnanců. Aktivně cítí tlak na zavedení příspěvku zaměstnavatele více než tři čtvrtiny dotázaných firem. Pouze třináct procent společností uvedlo, že požadavek na zavedení příspěvku od svých zaměstnanců nepociťuje.
„Existence příspěvku zaměstnavatele přitom bývá zejména u mladých lidí významným motivátorem k tomu, aby se vůbec do systému penzijního připojištění zapojili,“ doplnil Pavel Jirák.
Všechny dotázané firmy, které nepřispívají zaměstnancům na penzijní připojištění, tento produkt sledují a průběžně uvažují o tom, zda příspěvek zaměstnancům nezačít poskytovat. Čtyřicet procent z těchto firem uvažuje o zavedení příspěvku ještě do konce letošního roku, zbývajících šedesát procent uvažuje o zavedení příspěvku v horizontu delším než jeden rok. Jako nejčastější důvod, proč příspěvek zaměstnavatele neposkytují, uvádějí tyto firmy následující argumenty:
* legislativa ještě není podle managementu společnosti ustálena a firmy čekají na konkrétní podobu penzijní reformy v ČR;
* firma necítí dostatečný zájem ze strany zaměstnanců;
* management má prozatím jiné priority;
* firma přispívá na jiný finanční produkt (životní pojištění).