Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Firmy sázejí na nové typy reklam

Česko

Facebook je stále vyhledávanějším místem pro reklamu jak velkých firem, tak živnostníků

PRAHA Počet Čechů, kteří jsou na sociální síti Facebook, překročil nedávno 3 miliony. Profil tam však nemají jen jednotliví uživatelé, ale čím dál častěji i firmy. Právě pro ně se totiž prostředí sociální sítě stalo lukrativní možností, jak lépe oslovit zákazníky.

Jen v USA podle předpokladů utratí američtí obchodníci za reklamu na sociálních sítích tento rok přes 3 miliardy dolarů a podobně na tom bude i Evropa. „Zcela určitě se jedná o současný trend,“ říká Michal Kašpárek, generální ředitel společnosti ARBOinteractive, která je strategickým partnerem Facebooku v Česku. Kašpárek zároveň dodává, že právě na této sociální síti už v Česku inzerují stovky firem. Největšími zadavateli tohoto typu reklamy jsou podle něj mobilní operátoři, výrobci mobilních telefonů, banky nebo kosmetické koncerny a automobilky.

Čím dál vyšší zájem o reklamu na Facebooku potvrzují i reklamní agentury. „Zhruba 10 až 12 nových klientů měsíčně si u nás zadá vytvoření a správu reklamních kampaní na Facebooku. Měsíčně odpovídáme na zhruba 25 až 30 poptávek na reklamu na Facebooku,“ říká Karel Punčoch, předseda představenstva reklamní agentury Global Vision. Reklama na Facebooku totiž pomůže zvýšit zapamatovatelnost značky o 10 procent, o 4 procenta zvýší povědomí o značce a přinese nárůst prodejů o 2 procenta. Líbí-li se reklama přátelům, zvýší se prý zapamatovatelnost značky až o 16 procent. Na první pohled se zdá, že je to velmi jednoduché. Zviditelnit se firmy mohou například tím, že si nechají založit profil na sociální síti a tím pádem se jejím prostřednictvím mohou zapojovat do dění, vyvolávat diskuse a hlavně se připomínat. Pokud však firmy chtějí cíleně oslovit určitou skupinu lidí, pouhý profil jim často nestačí. Investují proto mnohdy statisícové částky do vytvoření profesionální reklamní kampaně na Facebooku. „Když si na Facebooku firma založí stránku, ze začátku o ní ví jen omezený okruh lidí. Je to stejné, jako když si například truhlář založí živnost – nemůže doufat, že dostatečný počet zákazníků mu přivede čistě jen okruh jeho známých. Musí inzerovat, a to v reálném světě stejně jako na Facebooku,“ vysvětluje Kašpárek.

Důležitá při reklamních kampaních na Facebooku je i aktivní komunikace s fanoušky. „Zajímavý obsah uživatelé nejen čtou, ale i sdílí a komentují, čímž komunita fanoušků narůstá,“ říká Ladislav Bláha, jednatel společnosti Virtua.cz. Dobrá facebooková kampaň může totiž zvýšit návštěvnost například firemních e-shopů o tisíce zákazníků denně. Pro zvýšení návštěvnosti lze facebookovou stránku nebo web firmy propagovat také například pomocí Facebook Ads, tedy inzerátů v pravém sloupci. „Jde o reklamu, u které je možné cílit na uživatele podle věku, regionu, pohlaví a podobně,“ dodává Bláha.

Reklamní agentury dokáží navíc společnostem zajistit i prvotní přísun fanoušků. Podle typu reklamy a výše investic dokáží společnosti získat i pět až deset tisíc fanoušků denně. Hlavním smyslem reklamy na sociálních sítích není ale získávání fanoušků. Prvořadé je, aby se o firmě dozvěděli potenciální zákazníci a aby získala jejich důvěru. „Lidé raději uzavírají obchod s tím, komu důvěřují, a to je smysl marketingu v sociálních médiích," uzavírá Kašpárek.

***

Jak může být úspěšná reklamní kampaň na sociální síti

1. den: 17 tisíc unikátních uživatelů 2 tisíce návštěv e-shopu nárůst zájmu uživatelů

2. den: přes 98 tisíc unikátních uživatelů 11 tisíc návštěv e-shopu objevují se první objednávky

3. den: nárůst zájemců o necelou polovinu na zhruba 1400 cíl kampaně splněn, klient získal tolik objednávek na své zboží, kolik chtěl

Deník průběhu reklamní kampaně na Facebooku podpořené zábavnou aplikací

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...