Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Firmy šetří už i na tužkách

Česko

Levnější kancelářské potřeby jdou na odbyt. Banky či pojišťovny hledají možnosti, kde dále šetřit. Do módy přicházejí i neznačkové tonery.

PRAHA Pokračující hospodářská krize nutí firmy šetřit i na kancelářských potřebách. Pryč jsou doby plýtvání a firmy pečlivě zvažují, jaké potřeby nakoupit. Podle zkušeností největšího prodejce kancelářských potřeb na českém trhu Office Depot firmy stále častěji místo renomovaných značek kupují neznačkové tonery, kancelářské papíry, propisovačky a další kancelářské potřeby. Nejvíce klesla poptávka především ze strany velký bank o různé tiskopisy a formuláře.

Marcel Schmidt z marketingového oddělení Office Depot také upozornil na stále větší zájem o privátní značky, které mají ve své nabídce velké distribuční firmy.

Firmy však neslevují pouze ze značky, ale mnohdy i z nároků na kvalitu. „Pokud to situace nevyžaduje, sleví ze svých nároků na kvalitu a vyberou si méně kvalitní výrobek,“ řekl Schmidt.

Stejné chování u zákazníků pozoruje i další z obchodníků s kancelářskými potřebami - rakouská společnost Pressel Systems International, která provozuje na českém trhu internetový obchod s kancelářskými potřebami Quill. „Firmy si objednávají za méně peněz a spíše neznačkové a levnější výrobky,“ řekla Anna Wutschitzová z marketingového oddělení Presselu.

Naopak společnost AB Plus CZ, která stojí za internetovým obchodem Vašekancelář.cz a řadí se spíše mezi střední firmy v oboru, žádné změny v poptávce po neznačkových a levnějších výrobcích nepozoruje. „Co se změnilo, je platební morálka zákazníků. Firmy platí pozdě,“ řekla zástupkyně AB Plus CZ Simona Nanková. Pokles celkové poptávky po kancelářských potřebách odhaduje Schmidt na dvacet procent.

„Určitý pokles jsme zaznamenali, ale není to nic dramatického. Většina zákazníků utrácí méně, ale ztráty se nám částečně daří kompenzovat získáváním nových zákazníků. Odhaduji, že se pokles tržeb v naší firmě pohybuje v řádech procent,“ řekl Schmidt.

Dvacetiprocentní pokles tržeb za první čtvrtletí letošního roku potvrzuje Pressel Systems International. AB Plus CZ naopak žádný pokles tržeb oproti loňskému roku nezaznamenal. Všechny firmy se snaží motivovat své zákazníky v utrácení různými propagačními akcemi.

Office Depot spustil už na podzim loňského roku optimalizační program, od kterého si slibuje nejen udržení současných zákazníků, ale také získání nových.

„Našim zákazníkům pomůžeme nalézt úsporu nákladů ve výši deseti procent,“ uvedl Schmidt.

Jednou z oblastí, kde se dají najít velké úspory, je omezení plýtvání. „Firmy si objednají pouze to, co skutečně potřebují, a nehromadí zbytečně zásoby. Naši zákazníci mají jistotu, že objednané zboží skutečně dostanou do druhého dne, jinak ho mají zadarmo,“ dodal.

Menší firmy sází spíše na slevy a dárky při objednání zboží v určité hodnotě. „K objednávkám přidáváme i něco sladkého,“ přiblížila Simona Nanková z AB Plus CZ způsob, jakým se firma snaží přilákat nové zákazníky.

***

„Co se v současné době změnilo, je platební morálka zákazníků. Firmy platí za dodané zboží pozdě.“

Autor: