Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Firmy tak chtějí lidem poděkovat

Česko

Vánoční večírky - Podniky je berou jako součást firemní kultury. Lidé často jako příležitost k pití

PRAHA Vánoční čas je nejen příležitostí dobře se najíst a napít, ale také utužit kolektiv, posílit obchodní vztahy a podělit se o své bohatství s těmi méně šťastnými. I k takovým účelům slouží tradiční vánoční večírky.

„U velkých firem je vánoční večírek možností k setkání lidí z různých oddělení, k setkání s kolegy, se kterými se během roku moc nevidíte,“ popsal jeho význam mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

Na způsobu oslav vánočních svátků se odráží i momentální finanční situace firmy a její celková strategie. „Kde se daří, tak tam udělají večírek. Kde se daří méně, udělají například jen oběd nebo večeři,“ řekla Eva Sroka z AMI Communications, která se zabývá pořádáním oslav. Firmy však podle ní pořádají vánoční večírky méně než například před sedmi lety.

Když je pořádají, hodně se snaží o to, aby se lidé na jejich akcích uvolnili a dobře pobavili. „Nechtějí do hostů cpát informace, ale chtějí jim spíš poděkovat,“ vysvětlila. Cena večeře se pohybuje okolo tisíce korun na osobu, ale záleží na jejich počtu. Večírek s účinkujícími se dá pořídit za sto tisíc, ale může stát i milion.

Například ČEZ s večírky netroškaří. I kvůli počtu zaměstnanců (12 000) jich pořádá téměř dvě desítky. „Stabilně máme na večírcích vysokou účast blížící se téměř 100 procentům,“ řekl mluvčí Kříž. Na těchto akcích si mohli zaměstnanci

„Kde se daří, tam udělají večírek. Kde se daří méně, udělají například jen oběd

nebo večeři“ energetické firmy kromě tradičního rautu vychutnat i představení hudebních skupin, jako je Kryštof či MIG 21, Michala Davida, ale například i Martu Kubišovou. Kolik to celkem stojí, nechtěl mluvčí ČEZ říci, pouze sdělil, že se náklady pohybují v rozmezí od 500 do 1000 korun na osobu a akci.

Třeba menší stavební firmu Real Invest Franc stál firemní večírek pro 80 zaměstnanců a obchodních partnerů 250 000 korun. „Vše jsme pořádali ve stylu třicátých let a hosté byli velmi spokojeni,“ řekl jednatel firmy Jiří Franc. Na takové akci se podle něj může probrat vše - rozhovory jsou osobnější a obchod i rozhodování se dělají snáze.

Firma ale pořádala i ryze zaměstnanecký večírek, který pro asi 40 lidí stál kolem 80 tisíc korun. Taková čistě firemní oslava slouží zejména k získání přehledu o náladě mezi zaměstnanci a identifikaci konfliktů, které mohou ovlivňovat práci.

Zdaleka ne všechny firmy v Česku ale vánoční večírky pro zaměstnance dělají. Příkladem může být telefonní operátor Telefónica O2.

„Pro zaměstnance nepořádáme vánoční večírky, ale jsou to spíš vánoční trhy,“ popsal akci Martin Žabka, mluvčí Telefóniky. Zaměstnanci si mohou v práci koupit dárky vyrobené ve třiceti chráněných dílnách a neziskových organizacích. Peníze pak operátor předává zúčastněným chráněným dílnám a neziskovkám. Letos si zaměstnanci za jediný den koupili dárky za 250 000 korun, což je o 70 tisíc více než loni.

Autor: