Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Firmy ztrácejí zájem o kongresy

Česko

Česko se propadá na žebříčku zemí, ve kterých zahraniční organizace pořádají svá setkání

PRAHA Nejlukrativnější část cestovního ruchu. Na takovém označení kongresové turistiky se shodují všichni. Přesto je její podpora v Česku podle odborníků slabá. Praha se propadá z dobrých umístění na žebřících počtu pořádaných kongresů a plánované projekty na podporu této oblasti zatím spíše skomírají. „Oblast kongresové turistiky se nevyvíjí bohužel moc dobře. Podobně jako další oblasti cestovního ruchu klesá i tento segment. Hlavně se to projevuje v Praze, kde je největší objem této turistiky,“ souhlasí Jiří Koliba, náměstek pro cestovní ruch z ministerstva pro místní rozvoj.

Na začátku roku vzniklo sdružení Czech Convention Bureau (CzCB), které má propagovat tuzemsko jako ideální místo pro kongresovou a firemní turistiku. Zatím to ale podle odborníků z oboru pro propagaci pořádání kongresů v Česku mnoho neudělalo. „V zásadě se nic neděje, Česká republika se v poslední době propadla z uspokojivých míst. Ani velká města nic moc nedělají a nejsou schopna přilákat velké akce,“ říká Tomáš Kulman, odborník na cestovní ruch ze společnosti KPMG.

Podle něj by města měla začít brát cestovní ruch vážně a měla by investovat do propagace. „Ta je neuvěřitelně zanedbaná. Města by se dál měla spojit s profesionály, kteří dokážou připravit kvalitní koncepci, a získat tak kongresy,“ vysvětluje Kulman. Odborníci upozorňují, že například Budapešť se v poslední době na tuto část cestovního ruchu intenzivně zaměřila a má proti Praze velmi dobré výsledky.

Přitom ztratit kongresy znamená velkou finanční újmu. Účastníci těchto akcí totiž v dané destinaci utrácí třikrát až čtyřikrát víc než běžní turisté.

Od vzniku sdružení CzCB si přesto někteří slibují možné úspěchy. „Je to dobré znamení, ale je potřeba vytvořit dlouhodobou strategii a konkrétní plán. Hlavně je nutné investovat do propagace,“ dodává Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací. První kampaň, která má do Česka přilákat pořadatele velkých kongresů a firemních akcí, spustí nové sdružení CzCB tento měsíc ve Velké Británii. V dalších letech se chce zaměřit vedle Velké Británie hlavně na Německo, Rusko a Spojené státy.

Ještě na podzim měla Praha velké plány, jak přilákat pořadatele kongresů. Prostřednictvím Open card chtěl magistrát nabídnout účastníkům kongresu například dopravu zdarma či zvýhodněné lístky na kulturní akce. To ale zatím neúspěch Open card znemožňuje, proto Praha láká organizátory akcí hlavně prostřednictvím finančních pobídek.

***

Pořadí měst podle počtu

pořádaných mezinárodních

kongresů (2008)

1.-2. Paříž 139

1.-2. Vídeň 139

3. Barcelona 136

4. Singapur 118

5. Berlín 100

6. Budapešť 95

7. Stockholm 87

8. Amsterdam 85

9. Soul 84

10. Lisabon 83

11. Kodaň 82

12. Sao Paulo 75

13. Praha 74 (v roce 2006 to

bylo 82 kongresů)

Statistika podle zemí

1. USA 507 kongresů

2. Německo 402 kongresů

3. Španělsko 347 kongresů

...

30. Česká republika 92 kongresů

Zdroj: ICCA (Mezinárodní kongresová

a konferenční asociace)

Zoufalý boj Pokrok a krize proti kongresům

Účastníci kongresů jsou pro podnikatele v cestovním ruchu výtečnými hosty. Podle údajů CzechTourismu utratí až

6000 Kč denně, třikrát více než běžný turista. V poslední době se ale Česku nedaří kongresy do země přilákat. Na vině je nedostatečná propagace a krize. Ta sice snížila hotelové ceny, firmy ale zároveň šetří v nákladech na cesty a pořádání kongresů. Mezinárodní setkání se tak stále častěji přesunují na internet. Nové sdružení Czech Convention Bureau chce situaci změnit. Česko jako kongresovou destinaci chce propagovat v zahraničí. Letos se zaměří na Velkou Británii.

Autor:

Pronájem bytu 2+1
Pronájem bytu 2+1

Bacháčkova, Pardubice - Zelené Předměstí
13 500 Kč/měsíc