Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Fitness centrům ubývají klienti

Česko

Firmy během útlumu ekonomiky omezují zaměstnanecké výhody. Dopady už pociťují prestižní posilovny

PRAHA Luxusnější fitness centra se letos potýkají s poklesem počtu zákazníků. Firmy totiž omezily příspěvky na sportovní výdaje svých zaměstnanců, a ti už netráví v posilovnách tolik času.

Trendem mezi podniky jsou zaměstnanecké výhody, které lze odečíst od základu daně. U sportovních výdajů to ale zákon neumožňuje. „Příspěvky na sport jsou mezi prvními na ráně, co se týká rušení,“ řekl LN Jan Šíbal, ředitel banky ING pro zaměstnanecké výhody. Tyto příspěvky se chystá letos podle průzkumu banky omezit či zrušit pětina firem.

Dopady už fitness centra pociťují. „Úbytek není drastický, je ovšem třeba pečovat o klienty víc než dříve. Všichni čekají ještě něco navíc, chtějí bonusy,“ uvedl Vladimír Kubricht, který ve společnosti Holmes Place obsluhuje firemní klienty.

Dohodnou slevu, ale nepřispějí Podle Kubrichta se nyní hodně firem s centry dohodne na tom, že zaměstnancům konkrétní fitness nabídne s mírně sníženou cenou, finančně se ale firma na vstupném nepodílí. „Letos výrazněji převažuje právě tato možnost nad přímou finanční spoluúčastí ze strany firem,“ dodal Kubricht. Podle něj nyní jen 20 procent firem skutečně svým zaměstnancům finančně přispívá, zbytek jenom dohodne lepší cenu. Před rokem přitom přispívalo asi 40 procent firem.

„Firmy tento druh služeb nečerpají v takových objemech jako loni,“ doplňuje Jan Mathy, který se v centru World Class stará o korporátní klienty. „Je to asi o třetinu méně. Když už firmy setrvají u nabídky, pak sníží objemy,“ dodal.

„Firmy obecně omezují zaměstnanecké výhody, které nejsou daňově uznatelné,“ uvádí Zeno Veselík, ředitel oddělení personálního poradenství ve společnosti Deloitte. Firmy podle něj zatím čekaly u omezování zaměstnaneckých výhod i na to, až se tak začnou chovat ve větší míře i další společnosti na trhu, aby celková nálada tento krok odůvodnila. „Omezování může trvat celý zbytek letošního roku,“ varuje Veselík.

Smlouvy o zaměstnaneckých výhodách se uzavírají až rok dopředu, některá centra proto očekávají, že se snížení počtu klientů přelije do dalšího roku. „Trošku ubylo klientů na začátku roku, nyní se to ale už zase srovnalo na loňskou úroveň. Myslím, že určitý pokles v počtu firemních klientů ve fitness centrech bude, projeví se to ale až příští rok,“ řekl Petr Pospěch ze společnosti Active Wellness.

To, že manažeři se nemohou těšit na tak štědré výhody, potvrzují i další průzkumy, jako například výzkum společnosti Anderson Willinger provedený v padesáti velkých firmách ve střední Evropě. Podle něj je novým trendem převod bonusů do zaměstnaneckých akcií a přechod k dlouhodobějším stimulům, hlavně produktům, které mohou být vyplaceny až po určitém čase.

Průzkum firmy Anderson Willinger také potvrzuje zjištění banky ING - podle něj se vedoucí manažeři mohou rozloučit s příspěvky na fitness nebo podobné aktivity. Na 21 procent společností omezilo nebo plánuje omezit tyto druhy bonusů.

Autor: