Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Fotbal, jediný opravdový televizní seriál

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ Vypadá to, že fotbalové mistrovství je po dlouhé době událostí, která umí diváky zaujmout podobně, jako Nova ve svých nejlepších letech.

Nemálo je sice hlasů stavících se za většinu národa, které referování o Euru kritizují, neboť se proti jejich gustu v médiích rozpíná příliš. Jistě. Ale o Euro je zájem, i když u nás menší, než v Nizozemsku či Portugalsku, kde úvodní duely svých reprezentantů viděly čtyři pětiny všech tamních diváků. A i když Češi letos nejsou VyVolení, svůj hit našla na pár týdnů i televize Prima - přenosy zvedly její sledovanost na hodnoty v posledních letech nadprůměrné. Třeba zájem nezpůsobuje mediálněreklamní masáž, ale prostě to, že jde o fotbalové zápasy, opravdové podívané s nejasným, často překvapivým koncem.

Bývají to show, notně přiklášené sponzory, komentátory i hereckými výkony faulovaných hráčů, ale podstata, z níž vzejde výsledek, je opravdová. Snad proto má sílu nastolit pak témata jako je třeba probíhající spor o vedení a vůbec fungování fotbalového svazu. Témata vážnější než výsledky jednotlivých utkání, témata, která mohou být pro společnost nakonec přínosná a očistná.

Za pár dní ale Euro skončí a vrátí se nadvláda seriálů. Je tomu pár let, co jistý britský učenec rozumějící i populární kultuře přijel do jihočeské Třeboně předestřít následující názor: seriály masově sledované pro zábavu dokáží zároveň být jednou z mála sil, která dnes dokáže společnosti přinést téma ke společné, široké veřejné diskusi. Doložil to na příkladu seriálu o policistech, kde se objevily i kontroverzní scény.

Dokáže něco takového Ordinace v růžové zahradě? Velmi křehké vztahy? Nebo snad „veřejnoprávní“ Dobrá čtvrť?

Místo ždímání osvědčených konceptů tak dlouho, než z nich zbude jen čirá nuda, by se odpovědní manažeři mohli zaměřit naopak na jiný podstatný rys televize jako média - právě na sílu, kterou dokáže mezi lidmi zvednout chytrý a „opravdový“ pořad. Pak se možná diváci odmění sledovaností podobnou, jakou má fotbal.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor: