Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Francouzské Vánoce z druhé ruky

Česko

PAŘÍŽ Nemyslitelné před několika málo lety se v době krize stává i ve Francii skutečností. Přibližně třetina Francouzů, kteří chystají pro své blízké dárky, sáhne po předmětech z druhé ruky. Pod vánočními stromky tak podle průzkumu auditorské společnosti Deloitte mnozí najdou knihu z antikvariátu, oblečení ze second handu nebo hračky, s nimiž si předtím už hrály jiné děti.

Tento přístup má přinést podstatnou úsporu peněženkám Francouzů postižených ekonomickou krizí a přitom umožnit učinit zadost obdarování svých bližních. V darování použitých věcí jsou Francouzi podle Deloitte největšími přeborníky a ve srovnání s jejich sousedy z okolních zemí je takových dvakrát tolik.

Podle některých názorů za to může i zejména ve Francii zakořeněná tradice bleších trhů, kam chodí lidé všech společenských kategorií a kde se údajně lze nadít i skutečných skvostů.

Nejvíce se tento způsob, jak vyzrát na ceny, líbí mladým. Lidem starším 45 let se to naopak v drtivé většině příliš nezdá.

„Tento fenomén nabírá na síle poslední dva roky,“ podotkl Olivier Mathiot, spoluzakladatel internetového portálu PriceMinister, na kterém je možné podobně jako na americkém Amazon.com objednat nové i použité produkty.

V období od poloviny listopadu do poloviny prosince se obrat portálu zvýšil o 50 procent ve srovnání se zářím a o 25 procent ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce.

Stejná je situace u společnosti Cash Express, která provozuje největší prodejní síť předmětů z druhé ruky. V prosinci by se její obrat měl ve srovnání s jinými měsíci zvýšit o 50 procent a o 20 procent ve srovnání například s prosincem 2007.

Oproti novému zboží ušetří klienti přibližně polovinu ceny, a to mají kolikrát ještě naději, že dané zboží nebylo původním majitelem ani použito a dostanou je v původním balení. Díky výrazným slevám ovšem zájemci často podlehnou nákupní horečce a nakoupí víc věcí, než měli původně v úmyslu. Podle Xaviera Flamanda, šéfa portálu Fnac.com, který nabízí zejména novou elektroniku a často sahá k výprodejovým akcím, nakoupí klienti pořizující si zboží ve výrazné slevě v průměru o 20 procent více zboží než ti ostatní.

Motivací k nákupu předmětů z druhé ruky údajně není jen snaha o ušetření, ale také hledání originálního dárku, který nelze najít jinak, nebo úsilí o zamezení plýtvání, jak se aspoň uvádí v průzkumu portálu PriceMinister.

Autor: