Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Frankenstein české kinematografie

Česko

OČIMA DIVÁKA

Vzpomínám si, že coby malého kluka mě na Císařově pekaři nezajímal Werich ani jeho budovatelské mudrování. Film mi připadal dlouhý a rozvláčný. Hrátky s českým jazykem? Jako desetiletý jsem je nedocenil. A sympatie pro hédonistického chlípníka Rudolfa jsem u sebe zaznamenal až v pozdějším věku.

Když se to vezme kolem a kolem, v Císařově pekaři byla jen jedna výrazná postava, kvůli které stálo za to film každý rok sledovat. Ale ta postava stála za to...

Ano, řeč je pochopitelně o Golemovi. Pokaždé, když vstoupil do děje, zatajil se mi dech. Zbytek filmu byl v porovnání s tou mohutnou horou hlíny pouhá vycpávka. Naprosto mě fascinovala Golemova fyzická konstituce. Ten chlápek neměl krk, nos ani pusu, ale vyzařovala z něj neuvěřitelná energie. A jak se pohyboval! Valil se jako nějaký pradávný ještěr, obtěžkaný tunami svalů: pomalu, rozvážně, s ohromnou razancí. Živě jsem si dovedl představit, že kam šlápl, tam sto let tráva nerostla.

Podobně dominantních a respekt vzbuzujících postav v české kinematografii, plné pověstného „laskavého humoru“, příliš nenajdeme. Golem výtvarníka Jaroslava Horejce z Císařova pekaře je Frankensteinem českého filmu: geniálně vykreslené monstrum s malinkatým plamínkem lidskosti, uvězněným za tvrdými, studenými zdmi. Je to reálný Golem zakázané, tajemné Prahy, Golem Meyrinkův, žádný folklorní hliněný pajdulák.

A jako takový musel být samozřejmě režimem zpacifikován. Vždycky jsem doufal, že při závěrečné scéně v pekárně Golem rozerve ty směšné trubky, kterými ho obalili, a začne si davem budovatelů nemilosrdně razit cestu z místnosti.

Bohužel, nestalo se. „Až všichni všechno všechněm dáme...“

Autor: