Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Google se začíná zaměřovat na reklamu v on-line hrách

Česko

Ještě do konce tohoto roku by měl Google spustit podle současných očekávání novou službu reklamy v počítačových hrách na internetu.

Vyhledávač Google asi není potřeba obsáhle představovat. Slovo „googlovat“ se stalo takřka synonymem pro vyhledávání, ale Google není jen nejznámějším vyhledávačem na světě - za tímto názvem se skrývají také desítky dalších služeb. Nyní firma Google rozšířila své působení do odvětví on-line her.

Koupit, co se dá Společnost Google je známá častým nakupováním firem a začleňováním jejich produktů do svého portfolia. Začátkem roku Google koupil společnost AdScape, která se zabývala on-line reklamou v počítačových hrách, za 23 milionů amerických dolarů. Nyní se chystá tohoto nákupu využít a nabídnout svým klientům nové formy reklamy v on-line hrách.

Hlavní příjmy Googlu pocházejí právě z internetové reklamy, která se zobrazuje podle kontextu přímo ve vyhledávači v pravém panelu (systém AdWords) nebo jako součást různých článků na internetu (AdSense). Zapojení on-line reklamy v počítačových hrách je tak logickým krokem, jak svým zákazníkům nabídnout další prostor, kde může být jejich reklamní sdělení vidět.

Vzhledem k dnešnímu propojení počítačových her a internetu není těžké měnit reklamu v průběhu roku, měsíce nebo dne. Hráč tak může stejnou reklamu vidět cestou do práce či do školy a zcela shodný billboard spatřit poblíž silnice při automobilových závodech, které si jako hru pustil po návratu domů. Reklama tak nemusí být pouze v hrách určených primárně pro on-line hraní, tedy hraní proti ostatním lidem přes internet, ale i v hrách, které jsou určeny pro jednoho hráče. Stačí, aby měl uživatel počítač připojený k internetu. Díky tomu, že provozovatel hry toho o hráči ví zpravidla více, než sám uživatel předpokládá, není tak obtížné na něj přesně zacílit - mladý hráč tak bude pravděpodobně dostávat jiné reklamy (třeba na limonádu) než jeho otec (třeba na pivo).

Teď už stačí zapojit do celé mozaiky společnost Google a provázat informace získané od hráče při registraci hry s informacemi získanými z používání vyhledávače na stejném počítači. Obrázek o uživateli se stává stále detailnější, a reklama tím pádem přesnější. To, co Google nabízí v oblasti internetové reklamy (zobrazení reklamního proužku v závislosti na kontextu), lze nabídnout i v prostředí her. On-line reklama navíc nabízí přesné demografické cílení a v rámci her se může zobrazovat v přesně určeném kontextu.

Lze tak vydělat i na nelegálech Ačkoli nikdo ze společnosti Google neuvedl bližší informace o datu spuštění nové služby, očekává se, že reklama v hrách odstartuje do konce tohoto roku. Důležitá je i pro tvůrce her. Společnosti jako Sony, Nintendo či Microsoft zpravidla nevydělávají peníze na konzolích, ale na samotných hrách. Reklama je další způsob, jak na jedné hře vydělat další peníze. Navíc tímto způsobem mohou firmy vydělat i na hrách, které mají hráči nelegálně, a tudíž za ně nezaplatili. Všechny tři zmíněné společnosti mají v současnosti vlastní řešení, jak kontrolovat přísun reklamy do her na svých konzolích. Očekává se také nárůst zájmu klientů o reklamu v počítačových hrách, což by následně mohlo znamenat výhodu i pro samotné hráče: levnější hry.

Reklama je způsob, jak na počítačové hře vydělat další peníze, zajímavý také tím, že v tomto případě vydělávají firmy i na pirátech, kteří si hru pořídili nelegálně

O autorovi| PETR MÁRA, Autor je šéfredaktorem serveru MujMac.cz

Autor: