Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Google zatím Zemi neovládl

Česko

Google je první volbou při vyhledávání ve většině zemí, nikoli však v Česku, Rusku, Číně, Koreji či Japonsku

PRAHA Společnost Google je nezpochybnitelným světovým lídrem v oblasti vyhledávání na internetu. Přesto ale zůstává stále pár bílých míst, kde není jedničkou na trhu s drtivým náskokem před konkurencí. Jedním z takových míst je i Česká republika.

V Česku se Googlu nepodařilo zopakovat úspěch z jiných zemí, především v západní Evropě. Například v Nizozemí podle statistik společnosti e3internet je Google nezpochybnitelným lídrem na trhu se čtyřiadevadesátiprocentním podílem. Přitom ještě před šesti lety měl Google pouze 32 procent a „národní“ vyhledávač Ilse devatenáct procent. Podobná situace panuje i v Británii, kde pomocí Google probíhá 82 procent vyhledávání. Vyhledávací gigant má tak úctyhodný odstup před druhým Yahoo, které používají pro vyhledávání čtyři procenta lidí.

Podobně jako v Česku je na tom Google i v Rusku, kde většina lidí využívá vyhledávač Yandex, či v Číně, kde dominuje s 66 procenty místní vyhledávač Baidu. Všechny společnosti mají podle listu Financial Times společné znaky - brzy investovaly do technologie, soustředily se na lokální obsah v místním jazyce a přicházely s mnoha inovacemi. Konzervativní Češi Místní konkurenti Googlu svou atraktivní pozici dále využívají. Yandex, který má v Rusku bezmála polovinu trhu, se připravuje na vstup na newyorskou burzu. V případě Seznamu se spekuluje už delší dobu o jeho prodeji, jeho majitel a většinový akcionář Ivo Lukačovič ale všechny zprávy o prodeji své firmy vyvrací.

„Seznam zaznamenává na českém trhu dlouhodobě stabilní růst. Výhodou Seznamu je i to, že čeští uživatelé jsou relativně konzervativní a kromě standardního vyhledávání používají na Seznamu také další služby, například e-mail nebo zpravodajství,“ zdůvodňuje vedoucí pozici Seznamu na českém trhu Kateřina Rotterová, jednatelka společnosti zabývající se marketingovým konzultantstvím Benedagroup. com. Podle Rotterové může postavení Seznamu ohrozit mladá generace, která bude upřednostňovat Google.

„Homepage Seznamu mají lidé nastavenou jako domovskou stránku a nemají důvod to měnit,“ potvrzuje konzervativnost Čechů mluvčí Seznamu Rita Gabrielová. „Navíc je vše u nás české, srozumitelné, intuitivní, přizpůsobené na české prostředí, což Google nikdy v žádné zemi tak detailně neuměl,“ dodává.

Specifičnost českého trhu přiznává i Google. „Český trh a jeho uživatelé mají hned několik specifik. Za úspěchem vyhledávačů stojí čeština, lokálně relevantní obsah a komerční podpora. Vyhledávač s těmito specifiky byl na českém trhu dříve než Google, a tak získal časový náskok i bázi uživatelů, kteří si na něj zvykli,“ říká mluvčí českého Google Jana Zichová.

Upozorňuje ale, že Google i tak získal třetinu českého trhu, aniž by musel inzerovat.

Svět, který neovládá vyhledávač Google

Česká republika

Seznam 62,8 %

Google 30,16 %

Centrum 4,8 %

Rusko

Yandex 45,9 %

Google 33 %

Rambler Media 8,8 %

Čína

Baidu.com 66,5 %

Google 11,3 %

Alibaba 7,4 %

Jižní Korea

Naver 57,7 %

Lycos 18,4 %

Google 8,5 %

Japonsko

Yahoo Japan 51 %

Google 39,5 %

Rakuten 2 %

Autor: