Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Haló? Česko je rájem call center

Česko

PRAHA Česko je zemí autoprůmyslu, ale to nemusí být časem pravda.

Brzy se totiž může díky své výhodné poloze ve středu Evropy stát zemí call center. Hlavně takových, která oslovují své zákazníky v zahraničí. Podle informací agentury CzechInvest zaměstnávají právě call centra zaměřená jenom na volání do zahraničí přes 22 tisíc lidí. Zároveň existuje i velká řada center zaměřených na domácí trh.

„V našich statistikách je 54 společností zaměřených na zahraničí. Celková čísla ale budou určitě vyšší, protože tato statistika se omezuje pouze na ty, kteří své služby převážně exportují,“ říká Alexandra Rudyšarová, generální ředitelka agentury CzechInvest. Podle Milana Jasného, byznys ředitele firmy LMC, která provozuje personální portály Práce.cz a Jobs.cz, zaměstnanců call center bude fakticky více než sto tisíc. Samotných center pak podle něj stále přibývá.

Česko láká svou polohou Mezi firmy, které v České republice otevřely svá telefonní centra, patří například Siemens, Infosys Technologies či Lufthansa. Existují i nezávislá call centra, která nabízejí své telefonisty různým firmám. Mezi ně patří například brněnské Quality Brands či ostravské ActiveCall.

Podle headhuntera Jana Bubeníka ze společnosti Bubeník Partners je Česká republika pro call centra lákavá svojí polohou a relativně širokou škálou cizojazyčných menšin.

Call centra jsou už nyní na našem území natolik silným hráčem, že začínají vyvažovat závislost České republiky na automobilovém průmyslu, který zaměstnává stovky tisíc Čechů.

„Postupně se tak odbourává závislost české ekonomiky na výrobě a těžiště se pomalu přesouvá do sektoru služeb,“ říká personalista Jiří Halbrštát.

Call centra jsou podle personalistů dobrým odrazovým můstkem pro absolventy bez praxe. „Vyhledávají lidi bez praxe, chtějí si je vychovat,“ říká Milan Jasný, podle kterého tak vytvářejí příležitosti. „Zaměstnanci se můžou posouvat dále na obchodní pozice a jednat s klienty osobně.“

Donedávna mohl investor do call center využívat podpory ze zdrojů Evropské unie. Program, který se staral o strategické služby, ale aktuálně přestal call centra podporovat a soustředí se na náročnější služby. To budování nových call center nenarušilo.

Přesun operátorů do regionů CzechInvest se snaží call centra strategicky rozmisťovat po celé České republice. „Investoři s námi konzultují své představy o nových projektech v České republice a my jim pomáháme vybrat ty nejvhodnější lokality. V případě call center končí zeměpisný horizont investorů často na hranicích Prahy. Přitom jejich představám by dokonale vyhovovalo třeba Brno nebo Ostrava,“ říkají personalisté.

Vedle těchto metropolí ale investorům CzechInvest nabízí i další města jako Hradec Králové, Pardubice, Ústí nad Labem a další.

Přesun call center a zákaznických služeb do regionů pozoruje i Milan Jasný. „V regionech je trh menší, a když někdo otevře call centrum pro dvě stě lidí, tak to má obrovský přínos pro zaměstnanost,“ říká.

Je to oboustranně výhodné. Call centra mohou nabírat pracovníky z řad nezaměstnaných a platit nižší mzdy než ve velkých městech.

***

CALL CENTRA v ČESKU

Přehled deseti největších investic do sdílených služeb* v Česku (miliony Kč)

Zdroj: CzechInvest

Autor: