Expozice se otevře 21. května.
PRAHA Extravagantní umělec, který loni na podzim vydražil svá díla v aukční síni Sotheby’s za 111,5 milionu liber (3,37 miliardy korun), se v Malé galerii Rudolfina představí expozicí nazvanou Život, smrt a láska (Life, Death, and Love). Ta potrvá až do 30. srpna.
Podle Zuzany Kosařové-Fořtové se o výstavě rozhodlo velmi rychle: „S galerií Astrup Fearnley z Oslo jsme už spolupracovali a nyní s ní jednáme o výstavě indického umění. Damien Hirst je zastoupen v jejích sbírkách, a tak jsme dostali nabídku, že by do Prahy mohla přijet tato výstava devíti děl, k níž byl vydán i zajímavý katalog.“
Komorní a pečlivě koncipovaná výstava, jejímiž kurátory jsou za norskou stranu Gunar B. Kvaran a za českou Petr Nedoma, tak představí Hirstovy obrazy, instalace i tzv. ready made objekty. K vidění budou například motýli na plátně (Cítím lásku 1994-1995), instalace, kterou tvoří naplněný popelník (Pohřebiště 1996), skleněný kabinet s různými nádobkami, hadičkami a chirurgickými nástroji s názvem Mučednictví svatého Petra (2003) či Adam a Eva vystaveni (2004). Tuto instalaci tvoří vitrína s dvěma operačními stoly, na nichž je cosi, možná těla, zakryté modrou látkou. Nebo Rakovina kůže z roku 2006 - prosvícený mikrosnímek, Hirst tu použil hedvábné plátno, diamantový prach, chomáče vlny a vlasy.
Šokující Requiem v Kyjevě Tvorba Damiena Hirsta (1965) působí kontroverzně, ale nejde o prvořadý záměr. Spíš se stává zrcadlem autorova pohledu na svět a svébytné filozofie, reagující na drsnost a absurditu současnosti. Fascinuje ho smrt a diváka rád šokuje groteskními reflexemi smrtelnosti, čímž vytváří jakýsi nový druh krásy. Zajímá ho věčný cyklus, v němž se mrtvoly mění v příležitost k bohaté hostině...
Podle organizátorů bude v Rudolfinu k vidění významný, i když pouze útržkovitý přehled hlavních formálních a tematických aspektů Hirstovy práce v posledních deseti letech. V katalogu k výstavě se ale veřejnost může seznámit s jeho způsobem myšlení díky obsáhlému rozhovoru Hanse Ulricha Obrista.
V současné době první setkání s Damienem Hirstem prožívají obyvatelé Kyjeva, kde se koná velká retrospektivní výstava s názvem Requiem. Ta představuje stovku nejznámějších soch a obrazů. Jsou mezi nimi proslulí pětimetroví žraloci naložení ve formaldehydu nebo useknutá hlava krávy, posetá bzučícím hmyzem, nechybí série obrazů lebek. Taková výstava je ovšem mimořádně finančně náročná a její uspořádání vyžaduje movitého mecenáše. Rovněž z těchto důvodů nejspíš v dohledné době Pražané podobně rozsáhlou expozici nemají šanci vidět. I tak je však snaha vedení Galerie Rudolfinum představit aspoň vzorek Hirstovy tvorby mimořádná a záslužná.
Hirst se zabývá souběžně plastikou, instalacemi a malbou. V malbě, i když na pohled dekorativnější, využívá různé automatické postupy. Bylo by jednoduché otaxovat Hirstovu tvorbu jako čistě formalistickou, nesporně se v ní zabývá symbolickými a metafyzickými otázkami minulosti i současnosti.
***
Šokující mladý britský umělec
Damien Hirst se narodil v Bristolu v roce 1965.
Studoval na Goldsmith’s College v Londýně. Od doby, kdy ve vitríně vystavil hnisající kravskou hlavu plnou červů a much, které létaly z jedné skleněné krychle do druhé, a objekt opatřil názvem Tisíc let, nepřestává šokovat. První úspěch zaznamenal na benátském bienále v roce 1993, o dva roky později získal Turnerovu cenu a stal se protagonistou fenoménu označovaného jako Mladí britští umělci.