Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Hispano Suiza: malý velký návrat

Česko

Ne zrovna nápadným, ale možná největším překvapením ženevského autosalonu se stal exponát stojící na jednom z malých stánků výstavy: prototyp automobilu znovu vzkříšené španělské luxusní značky Hispano Suiza. Tentokrát bez pomlčky mezi jmény, kolem práv na původní jméno Hispano-Suiza se totiž stále vedou spory.

Na tom ale tolik nezáleží. Zajímavější je, že se v dnešní době někdo rozhodl investovat do nového auta, které má vzkřísit další staré slavné jméno. Bláznovství? Jak se to vezme. Navzdory všude omílané krizi se ty nejexkluzivnější automobily stále prodávají. Čím výjimečnější, tím lépe. Předražené Lamborghini Reventón za milion eur budiž příkladem. Auto jen o 10 koní silnější než výchozí Murciélago prodávané za zhruba čtyřnásobnou cenu, avšak s unikátně upravenou karoserií i interiérem a hlavně produkcí omezenou na pouhých 20 kusů si své kupce našlo velmi rychle. Italské značce se tento recept osvědčil, loni představila otevřenou verzi.

Hispano Suiza s označením XIOV je také dvoumístný supersportovní vůz s motorem před zadní nápravou, tedy „uprostřed“. Ve skutečnosti jde o Audi R8 převlečené do delší a širší karoserie ostrých tvarů. Jeho desetiválec o objemu 5,2 litru je však osazen dvěma kompresory, které zvýšily výkon na 750 koní/552 kW a točivý moment na 700 Nm. To dovoluje 1590 kg vážícímu kupé dosáhnout stokilometrové rychlosti za 3,4 sekundy a pokračovat až do 340 km/h. Hezká čísla, ovšem vzhledem k cenovce takřka nutná. Celé auto totiž stojí 750 000 eur, což je více než pětinásobek ceny výchozího Audi R8 5,2 FSI quattro. Přesto firma věří, že těch 20–25 zákazníků ročně najde.

Ty by měla zlákat exkluzivita vozu a hlavně značka, která se stala pojmem. Španělská Hispano-Suiza byla založena již v roce 1909. Nejprve vyráběla sportovní auta, k nim přidala letecké motory a po první světové válce nejluxusnější limuzíny. Ručně vyráběnými auty této firmy jezdily korunované hlavy, ve svých nejlepších letech byla plnohodnotným konkurentem značek jako Rolls-Royce a dalších stejně věhlasných, které se dnešních dnů nedožily. Asi nejznámější šestiválcové HispanoSuiza H6 vlastnil také Ettore Bugatti a v licenci jej vyráběla i plzeňská Škoda. U nás s ním jezdil prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Nová firma má tedy na co navázat. Znovuvzkříšení staré značky je nejjednodušší cestou, jak vstoupit do nejvyšších automobilových tříd, kam by se normálně jen těžko mohla odvážit. Se slavným jménem Hispano Suiza dostane nejen náležitou publicitu, ale také cennou historii. Pokud ovšem v její novince potenciální zájemci neuvidí jen to upravené Audi R8.

Autor:

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...