Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Hledá se „spouštěč“ dopravních kolapsů

Česko

PRAHA Představte si přehlednou silnici s dokonalým povrchem, po které jedou auta v pravidelných intervalech. Všichni řidiči se navíc snaží udržovat naprosto stejnou rychlost. Může i v takových ideálních podmínkách vzniknout dopravní zácpa? Pokusy, které provedli japonští vědci na speciální kruhové dráze, bohužel prokázaly, že ano. Stačí, když je na vozovce dostatečné množství aut.

K provedení experimentu spojili síly badatelé několika japonských univerzit. Na 230 metrů dlouhý jednosměrný okruh vědci „vypustili“ dvaadvacet aut.

Všichni řidiči dostali za úkol udržovat stálou rychlost 30km/h. Z počátku vše probíhalo hladce. Po chvíli se objevily první odchylky ve vzdálenosti mezi vozy. Nepravidelností přibývalo, až byla nakonec jedna skupina aut donucena na okamžik zcela zastavit. Zdánlivě zcela bez důvodu.

Zácpa se začala šířit proti směru provozu. Vědci její postup přirovnávají k nárazové vlně. „Kvůli řetězové reakci se zácpa po okruhu šířila rychlostí 20 km/h, což odpovídá zkušenostem z reálného provozu,“ říká fyzik Juki Sugijama z nagojské univerzity, vedoucí japonského výzkumného týmu .

Místa zhuštěného provozu nemizela. Za každé auto, které se dokázalo odpoutat z čela zácpy, zaskočilo jiné, které se připojilo na konec „štrůdlu“.

Z výzkumu publikovaného v úterním vydání specializovaného časopisu New Journal of Physics plyne, že malé odchylky v rychlosti vznikají vždy, když se řidiči snaží udržovat náležité rozestupy od předchozího vozidla. Jakmile hustota provozu dosáhne kritické úrovně, efekt drobného přibrzďování se nasčítá a nepravidelnosti se začnou šířit jako vlna. Testování se skutečnými auty a řidiči proběhlo vůbec poprvé. Dosud si vědci museli vystačit s počítačovou simulací.

„Přestože v našem experimentu vznikly jen relativně malé zácpy, jejich chování se neliší od těch velkých, které známe z dálnic či obchvatů velkoměst,“ vysvětluje Sugijama. Přesto se japonští vědci nyní chystají na experimenty v podstatně větším měřítku.

Výsledky studie ukazují, že je možné odhadnout, kdy hustota provozu na silnici překročí kritickou hustotu. K eliminaci dopravních zácp pak vedou dvě cesty: buď postavit dostatečně dimenzovanou silnici, nebo na konkrétní dopravní tah pouštět jen omezené množství aut.

Protože první varianta není často dosažitelná a druhá zas politicky průchodná, musejí být řidiči připraveni na další a další frustrující zážitky.

Zácpy, které vznikají bez viditelného důvodu, tedy nezmizí. Alespoň dokud budou za volantem sedět řidiči z masa a kostí.

Autor:
Témata: Praha, silnice, experiment

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč