Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Hlídat se musí i užívání mobilů

Česko

Firmy musí v krizi hledat veškeré možnosti, jak snižovat náklady. Pozornost musí věnovat i tomu, jak zaměstnanci užívají internet, říká David Radcliffe, šéf konzultantské firmy Hogg Robinson.

* LN Vaše společnost se zaměřuje zejména na organizování služebních cest firem. Podle jejich aktivity tak můžete fungovat jako barometr vývoje trhu. Nedávno jste připustil, že budoucnost je nutné vyhlížet opatrně. Znamená to, že konec ekonomické krize ještě není v dohledu?

Podle četnosti obchodních cest a aktivity firem obvykle můžeme opravdu předpovídat, jakým směrem se bude trh vyvíjet. Nyní však taková predikce možná není. Máme sice přibližnou představu, co naši klienti plánují, ale nejsme již schopni předpovídat, kdy to udělají a kolik hodlají investovat. Při zmínce o nezbytné opatrnosti při plánování budoucnosti jsem hovořil i o naší firmě. Musíme opatrně přistupovat k nákladům.

* LN Je zajímavé, že vyzýváte k opatrnému plánování nákladů ve vlastní firmě, když se kromě plánování služebních cest zaměřujete i na poradenství vedoucí ke snižování provozních nákladů firem. Znamená to, že přestože jste dávali rady jiným, měli jste rezervy ve vlastní firmě?

Nenazýval bych to rezervami. Spíše se jedná o přístup k podnikání, který je platný pro většinu firem. V období ekonomického růstu se firmy upínají na zákazníka a již se tolik nestarají o efektivitu vlastní činnosti. Naopak v době krize firmy zkoumají, jak samy mohou ušetřit, protože jim většinou ubývají zákazníci.

* LN To ale jde proti zájmům vašeho byznysu. V zájmu úspory nákladů je přece předvídatelné, že se firmy budou snažit obejít se bez prostředníků, mezi něž patří i vaše firma...

Toho se neobávám. Firmy totiž více než kdykoliv v minulosti budou hledět na efektivitu. Jejich byznysem není cestování, oni cestují, aby mohli dělat byznys.

* LN A co když krize přiměje firmy vyřizovat stále více záležitostí přes videokonference místo toho, aby platily služební cesty?

Zaznamenáváme stále větší míru využívání internetu a videokonferencí. Klíčovou otázkou, na kterou ale dnes není nikdo schopen odpovědět, je, do jaké míry firmy zůstanou u této praxe i po konci recese, či zda se vrátí zpět k dosavadní praxi.

* LN O kolik se vlastně v důsledku ekonomické recese snížilo cestování zástupců firem?

Ten, kdo čeká výrazný pokles, bude překvapen. Dochází k zajímavému jevu: destinace, do které přestane jezdit jedna firma, se okamžitě stane cílem jiné firmy.

* LN Jak ale potom vysvětlíte, že objemy přepravovaných cestujících například v letecké dopravě výrazně klesají?

Dochází k přesunům mezi druhy dopravy. Na příkladu Velké Británie můžeme vypozorovat úbytek cestujících na transatlantických letech i na vnitrozemských linkách. Markantní je ale nárůst cestujících ve vlacích. Každý chce šetřit peníze, ale nemá zájem omezovat svoje obchodní aktivity.

* LN Říkáte, že každý dnes hledá způsoby, jak ušetřit. Vaše firma nabízí také poradenství v oblasti řízení nákladů. Kde mohou podle vašich zkušeností firmy nejčastěji ušetřit na provozních nákladech?

Nabízíme například monitoring využívání mobilního připojení na internet prostřednictvím telefonů, jako je BlackBerry. Každý si totiž myslí, že připojení k internetu přes BlackBerry je levné. Ve skutečnosti tomu ale tak není. A v okamžiku, kdy dáte zaměstnanci do ruky BlackBerry a nemáte nad jeho užíváním kontrolu, mohou vaše měsíční účty závratně narůst. Obecně se na nás obracejí firmy a žádají nás o konzultaci, co by měly udělat, aby snížily náklady o deset, dvacet či třicet procent. Žádají, abychom buď pouze identifikovali možné úspory, nebo abychom je identifikovali a navrhovali i možnosti, jak je provést. Naše práce přitom spočívá ve sběru dat, která skládáme jako Rubikovu kostku do různých řešení.

* LN Jaké jsou nejčastější případy neefektivního jednání ve firmách?

Jde o případy, kdy firmy jsou nadnárodní, ale jejich pobočky v různých částech světa fungují nezávisle, bez ohledu na globální situaci společnosti.

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...