Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Hokejiáda za dva miliony korun

Česko

Olympijský výbor vyhrál vleklý spor s pivovarem. Kruhy nebo pochodeň se nesmí používat ani v nadsázce

PRAHA Původně požadovali patnáct milionů korun, ale i vysouzených dva a čtvrt milionu berou jako velký úspěch. Český olympijský výbor vyhrál více než pět let trvající spor s Budějovickým Budvarem, který před hrami v Turíně v roce 2006 neoprávněně použil olympijskou symboliku.

„Je to dokonce mimořádný úspěch. Tento případ byl veden velmi sofistikovaně, aby skrytě parazitoval na olympijských symbolech,“ řekl včera na tiskové konferenci místopředseda ČOV pro marketing a ekonomiku Jiří Kejval.

V reklamě, která popisovala cestu amerických fanoušků českého hokejového týmu na turnaj v Itálii, totiž nebyly chráněné symboly použity přímo. Podnik nebyl nazván olympiádou, ale hokejiádou a pochodeň nahradily spojené hokejky. Přesto Vrchní soud v Praze potvrdil předchozí rozhodnutí Krajského soudu v Českých Budějovicích, že i parodování těchto symbolů je nepřípustné.

„Je to poprvé v historii, kdy v Česku padl podobný rozsudek. Dosud tu chyběla pro tyto případy judikatura,“ vysvětlil advokát olympioniků Jan Šťovíček. Dosud se totiž řešily pouze případy, kdy někdo bez svolení ČOV použil k marketingovým účelům klasické symboly spojené s olympijskými hrami - tedy olympijské kruhy, pochodeň, hymnu nebo samotný název akce.

Budějovický Budvar ale s rozhodnutím nesouhlasí. Jeho mluvčí Petr Samec ČTK dokonce řekl, že firma zvažuje dovolání. Ohání se nebezpečným precedentem, kdy ČOV v podstatě získává monopol na používání všech slov s příponu „-iáda“ a také na používání pochodní při komerčních příležitostech.

Podobné spory jsou ale v Česku v posledních letech spíše výjimkou. „V této problematice došlo k velké osvětě. Prakticky řešíme jen dva další případy od té doby. A jeden z nich bude dořešen mimosoudně,“ dodal Šťovíček.

Podle šéfa olympijského výboru Milana Jiráska také výše vysouzených peněz nebyla prioritou.

„Naším cílem je hlavně, aby se ambush marketing vůbec neobjevoval. Poškozuje to Mezinárodní olympijské hnutí i naše oficiální partnery,“ řekl Milan Jirásek.

Olympijská symbolika, především tradičních pět kruhů, patří mezi nejznámější a nejhodnotnější značky světa. Partneři olympijského hnutí za jejich používání také musí sáhnout hluboko do kapsy. I proto si hry mohou dovolit luxus, že jako jediná z velkých sportovních akcí nemají reklamy na závodních drahách a kolem hřišť.

A jak olympionici s vyhranými penězi naloží? Část z nich spolknou náklady na soudní řízení. Zbytek poputuje mladým olympijským nadějím.

„Budeme vyplácet národní olympijská stipendia závodníkům mladším třiadvaceti let, kteří nemají peníze z jiných zdrojů, a přesto patří svými výkony do širší reprezentace,“ vysvětlil místopředseda ČOV František Dvořák.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!