Neděle 5. května 2024, svátek má Klaudie
130 let

Lidovky.cz

Homofobie „sužuje“ školy

Česko

Školy v Česku i zahraničí se potýkají s homofobií. Samotní učitelé často nevědí, jak se ke studentům s odlišnou sexuální orientací mají chovat. Pomoci by jim měla nově vznikající příručka.

PRAHA Evropské země začínají bít na poplach: ve školách se rozmáhá velký nešvar – homofobie. Průzkumy totiž ukazují, že stále víc dětí zažilo nějaký druh šikany kvůli své sexuální orientaci. S tím, jak s dětmi o této problematice mluvit, mají navíc velký problém i učitelé.

A nejinak je tomu v Česku. Upozornil na to například i poslední průzkum Člověka v tísni, který na středních školách proběhl před dvěma lety. V tom vyjádřilo svůj negativní postoj vůči gayům 72 procent chlapců a 24 procent děvčat.

Nyní proto vzniká příručka, která bude určena přímo učitelům. Ta jim bude vysvětlovat, jak s dětmi o homofobii mluvit, jak zabraňovat šikaně kvůli sexuální orientaci, ale i jak ji rozpoznat.

„Příručka vzniká v rámci strategie boje proti extremismu. Určena bude pro učitele a výchovné poradce na středních školách, ale i pro druhé stupně základních škol,“ vysvětlila Lucie Otáhalová, vedoucí sekretariátu Rady vlády pro lidská práva.

Příručka by tak měla být nejen odborným textem, ale i didaktickou pomůckou do výuky. „Je nutné, aby učitelé o této problematice a o možnostech sexuální orientace s dětmi hovořili v hodinách, které s tím nějakým způsobem souvisejí,“ dodala Otáhalová.

Jak přesně bude manuál vypadat, zatím jasné není. Na jeho podobě se pracuje. Celý projekt má navíc podporu i ministerstva školství, které vznik příručky podporuje. „Úřadu vlády pomůžeme hledat cestu, jak příručku o tomto tématu k učitelům a do škol dostaneme,“ potvrdila náměstkyně ministra školství Klára Laurenčíková. Podle jejích slov je důležité, aby učitelé věděli, jak pracovat s dětmi, které se nějakým způsobem vymykají z „průměru“. „A je jedno, jestli je to tím, že mají speciální vzdělávací potřeby, nebo jsou příslušníky nějaké, třeba sexuální, menšiny,“ dodala Laurenčíková. Manuál by měl být hotový zhruba na podzim tohoto roku. Podle odborníků práce s těmito dětmi, ale i zbytkem třídy, a mluvení o problematice může napomoci pozitivnímu klimatu ve třídě. Hlavní ale je, aby uměli učitelé téma srozumitelně vysvětlit.

To, že se o homofobii musí „učit“ i samotní pedagogové svědčí například švédský průzkum, který ukázal, že existují i případy, kdy je student šikanovaný kvůli své orientaci ze strany spolužáků, ale i zaměstnanců školy.

Poslední mezinárodní studie, která se zabývá homofobií a diskriminací gayů, lesbiček a transsexuálů v zemích Evropské unie, ukazuje, že případy šikany kvůli sexuální orientaci jsou zaznamenány ve všech zemích. Odborníci ale upozorňují, že homofobní chování ve školách může vést u „pronásledováním postižených“ studentů k psychickým problémům, zhoršujícímu se chování a prospěchu. Studie ve Velké Británii ukázala, že šikana na těchto žácích může vést k jejich vážné asociální a psychické izolaci. A to zejména u mladých lidí, kteří svou homosexualitu objevili.

***

Co říkají průzkumy Průzkum ve 37 evropských státech zjistil, že 61 procent lidí má negativní zkušenost ze škol v souvislosti se svou sexuální orientací. 53 procent zažilo dokonce šikanu. Na britských školách bylo kvůli své neheterosexuální orientaci šikanováno téměř 65 procent studentů. Prakticky všichni mladí lidé v průzkumech uvádějí, že oslovení gay, homosexuál či lesba je používáno jako urážka. Irský průzkum na školách zase ukázal, že 79 dotazovaných učitelů si je vědomo slovní homofobní šikany studentů a 16 procent pedagogů zaznamenalo i fyzickou homofobní šikanu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!