Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Honda těží z výroby v USA

Česko

Japonská automobilka včas přestěhovala výrobu. Silný jen ji teď neohrožuje

TOKIO 28 let staré rozhodnutí zakladatele japonské automobilky Soichira Hondy o přesunutí části produkce do USA se nyní zdá být výjimečně prozřetelné. Na dnes třetí největší ekonomiku světa začíná tvrdě dopadat neustále posilující měna. Japonské zboží je na mezinárodním trhu příliš drahé a pro exportéry je výhodnější přesunovat výrobu do zahraničí

S oslabujícím dolarem a eurem navíc hledají investoři jinou bezpečnou měnu a volba padla právě na Japonsko. I Čína nakupuje japonské dluhopisy ve velkém, za červen na ně vydala 5,3 miliardy dolarů a měna bude pravděpodobně posilovat i v budoucnu. Jenom od ledna japonský jen posílil o celých osm procent k 85 jenům za dolar.

Posílení o procento = ztráta 187 milionů dolarů Honda i Toyota však počítaly s kurzem 90 jenů za dolar. Přitom každé posílení japonské měny o jedno procento pro Hondu v součtu znamená roční ztrátu 187 milionů dolarů a pro Toyotu, největšího výrobce aut na světě, dokonce 350 milionů dolarů.

Proto je výhodnější vyrábět mimo Japonsko. Hondě se tudíž šest montážních hal v Severní Americe začíná velmi vyplácet. Měsíčně tam sjede z výrobních linek přes sto tisíc aut, což se blíží polovině z celkové produkce automobilky. V červenci tak bylo 89 procent všech vozů od Hondy prodaných ve Spojených státech právě z továren v USA, Kanadě a Mexiku. U konkurentů – Toyoty a Nissanu – dosahuje tento podíl pouze 68 procent.

„Vysoký podíl produkce v USA je jasná výhoda. Hondě se bude dařit ještě lépe, až se zotaví americký trh,“ řekl Yoshihiro Okumura, manažer poradenské společnosti Chiba-Gin Asset Management. Automobilce se nicméně daří už teď, jak ukázala čtvrtletní zpráva za období mezi dubnem a červnem tohoto roku. Společnost vykázala rekordní čistý zisk 3,15 miliardy dolarů, což je zhruba 36krát více než v minulém roce. Za úspěchem stojí z poloviny tržby z USA.

Honda se na expanzi do Spojených států připravovala už od 70. let. Společnost si nechala zpracovat mnoho studií, zda je přesun výroby vůbec rentabilní. Tehdejší kurz 280 až 300 jenů za dolar nahrával spíše produkci v Japonsku.

Protože panovaly obavy, že americká vláda na dovoz aut uvalí cla, automobilka se k přesunu odhodlala. Firma také chtěla být blíže zákazníkům a v neposlední řadě také splnit přání zakladatele Soichira Hondy. „Byl to jeho sen. Mnoho lidí si ale tehdy myslelo, že to není dobrý nápad,“ řekl agentuře Bloomberg Toshikata Amino, bývalý vedoucí pracovník firmy.

Amino v roce 1982 pomáhal s otevřením první montážní haly v Ohiu. Od té doby se z Hondy stala čtyřka na americkém trhu po Toyotě, GM a Fordu. Potenciál k dalšímu růstu ale evidentně má. Automobilka navýšila svůj odhad a v příštím roce očekává čistý zisk 5,32 miliardy dolarů. Toyota přitom předpovídá čistý zisk „pouze“ ve výši 3,98 miliardy a odhad Nissanu je 1,75 miliardy dolarů.

Graf

CESTA Z KRIZE

Letošní výroba aut Honda (kusy)

Export aut Honda

z Japonska do USA (kusy)

Zdroj: Honda

Kurz jenu k dolaru (jenů za dolar)

Zdroj: Reuters

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...