Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

'Honil jsem vosu, tahal si ponožky.' Na dálnicích přibývá nehod se silničáři, příčiny jsou bizarní

Česko

  19:00
PRAHA - Bylo dopoledne osmého dubnového dne. Na 174. kilometru dálnice D1 silničáři zrovna čistili okolí komunikace, když do jejich vozíku s varovnou šipkou narazil polský kamion. Jednoho pracovníka údržby zranil. Totožný incident, jen bez ublížení na zdraví, se na stejné dopravní tepně odehrál i den nato. A během minulého měsíce se na tuzemských dálnicích opakoval ještě několikrát.

26. dubna 2019 - Dálnice D1, 176. kilometr. Zcela zdemolovaný přívěs ŘSD. foto: Ředitelství silnic a dálnic

Počet nehod, kdy řidiči nabourají techniku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), v tomto roce strmě roste. Od ledna do poloviny dubna byl takový obrázek k vidění šestadvacetkrát. Dlouhodobý průměr v tomto období je přitom jedenáct havárií, tedy méně něž poloviční.

Spor o rozestupy. Minimální vzdálenost mezi auty má stanovit zákon, experti varují před komplikacemi

„Letos je nárůst nehod zcela enormní,” potvrdil serveru Lidovky.cz mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že obvykle srážky přibývají až s příchodem jara. Za posledních osm a čtvrt roku došlo v Česku k celkem 479 haváriím tohoto druhu. Během nich bylo zraněno 46 silničářů (z toho tři smrtelně, naposledy v roce 2016) a zničeno bezmála šest stovek kusů techniky (například nákladních aut, vozíků, zametačů, kropiček). Nejvíce nehod (71) je zaznamenáno v roce 2012, loni jich bylo 60.

Podle ŘSD za nárůst může zejména nepozornost motoristů. Na vině bývá dále také mikrospánek či nedodržování rozestupů a povolené rychlosti. „Například v místě se sníženou rychlostí na 80 km/hod do naší techniky nedávno narazilo auto jedoucí rychlostí 135 km/hod,” přiblížil Studecký.

9. dubna 2019 - Dálnice D1, 311. kilometr ve směru na Prahu. Dodávka s polskou...
8. dubna 2019 - Dálnice D1, 174. kilometr ve směru na Brno. Polský kamion smetl...

Mnohdy ale haváriím předchází zcela nepochopitelné počínání řidičů, nad nímž zůstává rozum stát. Tady je výběr některých z nich:

„Honil jsem vosu v kabině, která tam vletěla otevřeným oknem.”
„Chvíli předtím jsem dostal pokutu, tak jsem si rovnal papíry.”
„Auto v levém pruhu mě tam nechtělo pustit, tak jsem do něj musel narazit.”
„Natahoval jsem si ponožky.”
„Hledal jsem něco v ledničce.”

Tyto situace názorně ilustrují glosu Igora Siroty z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK), že řidiči se za volantem někdy chovají jako v křesle před televizí - když je nezajímá pořad, zabíjejí čas čímkoliv. Jen s tím rozdílem, že v tomto případě ohrožují nejen sebe, ale též životy ostatních.

8. dubna 2019 - Dálnice D1, 174. kilometr ve směru na Brno. Polský kamion smetl dopravní ukazatel. Zranil přitom jednoho silničáře.

Odborníci na dopravu se rovněž shodují, že k většímu počtu zmíněných nehod „napomáhají” i četnější rekonstrukce. S tím však správce silniční a dálniční sítě nesouhlasí. K evidovaným srážkám prý dochází v místech, kde probíhají krátkodobé práce (trvají od pár minut do 48 hodin), nikoliv v úsecích, které se rekonstruují delší dobu. Zpravidla jde o sekání trávy, sběr odpadků, zametání krajnice nebo opravy výtluků.

Zpochybnit naopak nelze skutečnost, že většinu takových nehod způsobují kamiony. Podle Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia je to pochopitelné. Právě tato vozidla totiž jezdí v pravém, pomalejším pruhu, kde bývá technika ŘSD převážně umísťována, nejčastěji.

23. dubna 2019 - Dálnice D8 ve směru na Ústí nad Labem. Řidič českého kamionu srazil přívěs s výstražnou šipkou.

„Z dat, které máme k dispozici, vyplývá, že se zvyšuje nehodovost zejména zahraničních řidičů, jichž u nás přibývá. Českých kamionů za poslední roky hodně ubylo,“ řekl serveru Lidovky.cz Martin Felix, mluvčí asociace.

„Tady pracuje Petr“

Vnitro plánuje kamionům zakázat jízdu po celou neděli. Autodopravci to kritizují

Dopravci podle jeho slov zhoršující se situaci reflektují. Sami se proto snaží o osvětu v této problematice. Od května spouštějí sedmijazyčný projekt, jímž chtějí zahraniční řidiče upozornit na tuzemská dopravní specifika, jako je třeba i značná rozestavenost komunikací.

Nutno ovšem podotknout, že havárie tohoto typu nejsou pouze českou výsadou. Zahlédnout je lze rovněž v evropských zemích, jejichž silnice jsou dle statistik nejbezpečnější, jako třeba v Nizozemsku či ve Francii.

„Tam proto přišli se snahou dané pracoviště personalizovat, aby ukázali, že na něm pracuje konkrétní člověk, který také má své blízké a zájmy. Působí tím na řidiče pomocí emocí,“ popsal serveru Lidovky.cz dopravní expert Roman Budský, někdejší šéf BESIP a nyní předseda Platformy Vize 0. „Francouzi mají třeba značky s nápisem ‚Tady pracuje Petr‘,“ uvedl s tím, že něco podobného by se mohlo zvážit též v Česku.

Jedna ze stovek nehod, kdy řidiči nabourali techniku ŘSD, k nimž v posledních let došlo na českých dálnicích.

ŘSD se v minulosti dařilo počet srážek s jeho technikou snižovat zaváděním nových druhů značení, namátkou světelnými šipkami, výstražnými prahy či kužely se světly. V posledních dvou letech se ovšem řidiči vůči nim patrně stali imunními. „Vždy lze udělat ještě více. A jelikož jde o lidské životy, je také třeba udělat více,” poznamenal Igor Sirota z ÚAMK. 

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!