Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Hospodařte obezřetně

Česko

Partnerem kurzu je Raiffeisen stavební spořitelna. Jejímu marketingovému řediteli Tomášovi Vášárymu jsme položili několik otázek.

* LN Proč jste se stali partnerem Kurzu financí pro každého?

Vzdělávací programy k finanční gramotnosti pro širokou veřejnost u nás sice existují, ale je jich velmi málo. Proto jsme nadšeni, že díky tomuto kurzu můžeme širokou veřejnost seznámit s nejlepšími postupy při spoření financí a získávání majetku. V Raiffeisen stavební spořitelně působí mnoho vysoce kvalifikovaných a odborných poradců, kteří ochotně vysvětlí vše potřebné.

* LN Jak se vás dotkla finanční krize, chystáte nějaká opatření?

Stavební spoření je ojedinělý produkt, jehož samotná podstata a konstrukce právě v období finanční recese ukazuje jeho absolutní jistotu a výhodnost pro klienty. Krize a s ní spojené turbulence na akciových trzích naše klienty nepostihuje, ze stavebního spoření mají všichni noví i staří klienti stejný a garantovaný výnos a statní prémii. Máme volné prostředky pro úvěrování bytových potřeb obyvatelstva, máme fixované úrokové sazby stavebních úvěrů na celou dobu jejich splácení. Právě v časech globální finanční krize můžeme klientům dokázat absolutní výhodnost stavebního spoření.

* LN Připravujete pro klienty v této souvislosti speciální produkty?

Speciální produkty jako reakci na globální finanční krizi nepřipravujeme, nemáme totiž důvod. Zhodnocení ze stavebního spoření je v době, kdy většina investic kvůli globální finanční krizi a recesi ztrácí, zajímavé i pro méně konzervativní investory a nad tím by měl uvažovat každý občan, který se momentálně rozhoduje někam uložit volné prostředky se stabilním výnosem.

* LN Mají občané dostatečné povědomí o finančních produktech?

Díky dlouhodobému sledování trhu víme, že u nás panuje obecné neporozumění finančním produktům. Proto lidé ne vždy naleznou produkt, který by nejlépe odpovídal jejich potřebám a možnostem, nebo se nechají nahovořit do produktů, kterým nerozumí. Dalším problémem je, že lidé nesledují produkty poté, co je zakoupí, aby mohli přejít na výhodnější nabídky. Uvědomujeme si zodpovědnost vůči všem existujícím a potenciálním klientům a chceme právě v období recese lidským způsobem pomoct ke zvýšení všeobecné gramotnosti o finančních produktech.

* LN Mají mít Češi obavu z budoucnosti?

Důsledky globální finanční recese a krize zažíváme v „nové“ střední a východní Evropě poprvé. Na každé recesi je dobře to, že po ní přijde konjunktura a růst. Období krize je třeba překonat trpělivým a obezřetným hospodařením a kvalitním finančním poradenstvím. Systém stavebního spoření, ať už pro oblast spoření nebo úvěrů, právě může ukázat svou jedinečnost a výhodnost pro budoucnost.