Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Houellebecq ztratil na jevišti sílu

Česko

Román Francouze Michela Houellebecqa Elementární částice přinesl autorovi s pověstí skandalisty dvě literární ceny. U nás vyšel s desetiletým zpožděním a téma klonování v něm obsažené jsme si tak nemohli vychutnat jako bezprostřední aktualitu, i když tu funguje spíš jako sarkastický rámec zúčtování s nesmyslnou existencí, s dědictvím revolucí 60. let, zejména sexuálních, a s prázdnotou, do které své potomky uvrhly.

Divadelní adaptaci Houellebecqova románu připravil režisér Jan Mikulášek a dramaturgyně Dora Viceníková. Mikuláškovo pojetí nezapře ruku originálně myslícího, zručného režiséra. Ve schopnosti zasáhnout diváka se ale předloze rovnat nemůže. Hlavní dějovou linii románu tvoří příběh nevlastních bratrů Michela a Bruna. Představují dvě strany jedné rezignace na smysl lidské existence: vůli po maximální distanci od světa prostřednictvím vědy a snahu nasytit prázdno posledním zbylým zážitkem – sexem.

Oba prožijí partnerské vztahy s tragickým koncem, první končí sebevraždou, druhý – po řadě pokusů naplnit život ve swingers klubech či pseudoduchovních kurzech – v blázinci. Autoři adaptace strukturovali vyprávění jinak než v knize. Kromě toho, že se soustředí více na děj mířící ke konci civilizace, ne tolik na rozbíhavé, nedějové pasáže, nepředkládají kontinuální příběh a do dětství postav jen nahlížejí. A právě první část knihy, které se tolik nevěnují, vnáší do předlohy i nezaměnitelný rozměr křehkosti a citovosti existující vedle sarkasmu, ironie a hrubé otevřenosti. Adaptace pochopitelně nemůže a nemusí obsáhnout kompletní předlohu. Tímto posunem ale inscenace ztratila na plastičnosti.

Ostrůvky v krabici Je možné, že šlo o záměr, inscenace totiž pracuje s groteskní nadsázkou a hereckou stylizací určovanou i výbornou scénou Marka Cpina. Postavy se pohybují v jakési na ostrůvky rozřezané krabici. „Pevnou půdu pod nohama“ jim tvoří během hry přesouvané praktikábly, pohyb určuje i nekompaktnost plochy. Herecký výraz přechází od civilního k hyperbolizovanému, grotesknímu. Pracuje se i se znakem a zmechanizovaným pohybem – herci se v pravidelných intervalech proměňují ve strnulé siluety nasvícené zezadu. Zřejmé je režisérovo výtvarné cítění celku. Výborná je i jeho volba hudby, současné i klasické, a herecké výkony. Více vystupují razantněji nadsazené postavy – Bruno Jiřího Vyorálka, z menších postav například drobné karikatury Zuzany Ščerbové nebo Jiřího Knihy. Michela hraje Václav Vašák, osudové ženy obou bratrů Eva Novotná a Petra Bučková. Inscenace funguje jako jasně tvarovaný mechanismus. Divák ale zůstává podivně vně. Jako by autoři chtěli podtrhnout jen jeden z pohledů románu, který život rozložený na základní částice pouze zkoumá, ale namočit se do něj nechce. Nejen emoce, ale i obsah však pozorovatele míjí. Chladně servírovaná témata bez komplexnosti předlohy nejsou sama o sobě silná. Po vlně coolness dramatiky už není ani žádná vulgarita a otevřenost provokativní. Když pak ze seškrtaného textu na závěr vystoupí motiv klonování, je pocit časovosti a tezovitosti neodbytný.

Zvolená lehce groteskní stylizace dovoluje – i přesto, že inscenace nemíří jen k ironickému žertování – bezbolestněji zúčtovat s lidským druhem. Zlomit hůl nad karikaturou není tak těžké. Udělat totéž s člověkem, to je provokace.

Michel Houellebecq: Elementární částice

Režie: Jan Mikulášek ND Brno, Reduta, premiéra

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...