Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Hradní lanovka má další odklad. Kvůli dolní stanici

Česko

BRNO Zpřístupnění Špilberku se nedaří. Nejdříve propadla myšlenka silničního vláčku, teď série výhrad pozvolna tlačí do kouta i ideu první moravské pozemní lanovky.

Spojení hradu a podhradí tak, aby nebylo nutné šlapat do kopce, posuzují na radnici už dlouho. Podle plánů by první brněnská „kolejová“ lanovka byla zhruba poloviční než ta, která vede na pražský Petřín – ale zase o něco delší než její kolegyně v Budapešti. Jezdily by po ní jeden či dva vagony. Cestu by zdolaly asi za 90 sekund. Odhady mluví o ceně asi 80 milionů korun.

Architekt Zdeněk Müller navrhl pozemní lanovku tak, aby měla dolní stanici naproti hotelu International. „Je to ideální pro pěší turisty přicházející z centra,“ zdůvodnil.

Zatímco horní stanice je vždy pod hradbami Špilberku, ta dolní jisté místo nemá. Nejdříve ji urbanisté umístili na Obilní trh, kde viděli i možnost pořídit parkoviště, teď do rohu Údolní ulice vedle cihlové tělocvičny známé jako Turnhalle. Podle primátora Brna Romana Onderky projekt lanovky ale ještě není odsouzen k zániku. „Nyní zkoumáme, z jakého místa vést dráhu, aniž bychom museli měnit územní plán, jako by tomu bylo při variantě stanoviště proti Internationalu nebo z Obilního trhu,“ uvedl Onderka.

Trasa lanovky začínající za Turnhalle a přímo vyvedená na hrad se zatím zdá z v pořádku. „Teď jen musíme udělat průzkumy, kolik by to stálo i jaké zásahy do zeleně by to přineslo,“ dodal Onderka. Průzkumy by mohly začít po prázdninách a rozhodnutí, zda vůbec lanovka bude, by mohlo padnout do konce roku. Radní se musejí do té doby rozhodnout, zda vyhlásí nabídkové řízení pro soukromníky, kteří by lanovku mohli provozovat.

Autor: