Spojení hradu a podhradí tak, aby nebylo nutné šlapat do kopce, posuzují na radnici už dlouho. Podle plánů by první brněnská „kolejová“ lanovka byla zhruba poloviční než ta, která vede na pražský Petřín – ale zase o něco delší než její kolegyně v Budapešti. Jezdily by po ní jeden či dva vagony. Cestu by zdolaly asi za 90 sekund. Odhady mluví o ceně asi 80 milionů korun.
Architekt Zdeněk Müller navrhl pozemní lanovku tak, aby měla dolní stanici naproti hotelu International. „Je to ideální pro pěší turisty přicházející z centra,“ zdůvodnil.
Zatímco horní stanice je vždy pod hradbami Špilberku, ta dolní jisté místo nemá. Nejdříve ji urbanisté umístili na Obilní trh, kde viděli i možnost pořídit parkoviště, teď do rohu Údolní ulice vedle cihlové tělocvičny známé jako Turnhalle. Podle primátora Brna Romana Onderky projekt lanovky ale ještě není odsouzen k zániku. „Nyní zkoumáme, z jakého místa vést dráhu, aniž bychom museli měnit územní plán, jako by tomu bylo při variantě stanoviště proti Internationalu nebo z Obilního trhu,“ uvedl Onderka.
Trasa lanovky začínající za Turnhalle a přímo vyvedená na hrad se zatím zdá z v pořádku. „Teď jen musíme udělat průzkumy, kolik by to stálo i jaké zásahy do zeleně by to přineslo,“ dodal Onderka. Průzkumy by mohly začít po prázdninách a rozhodnutí, zda vůbec lanovka bude, by mohlo padnout do konce roku. Radní se musejí do té doby rozhodnout, zda vyhlásí nabídkové řízení pro soukromníky, kteří by lanovku mohli provozovat.