Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Hradní lanovka má další odklad

Česko

Zpřístupnění Špilberku se nedaří. Propadla myšlenka silničního vláčku, teď série výhrad pozvolna tlačí do kouta i ideu první moravské pozemní lanovky.

BRNO Vyřešíme to jako v Budapešti. Tam lidi na hrad vozí krátká pozemní lanovka, proč by to nemohlo být i v Brně na Špilberku. Idea, kterou urbanisté a politici rozehráli před rokem, se dostává do slepé uličky. A hůře pohybliví lidé se k hradu dostanou tak maximálně minibusem.

Architekt Zdeněk Müller navrhl pozemní lanovku tak, aby měla dolní stanici naproti hotelu International. „Je to ideální pro pěší turisty přicházející z centra,“ zdůvodnil. Zatímco horní stanice je vždy pod hradbami Špilberku, s dolní začali urbanisté „šibovat“. Nejdříve k Obilnímu trhu, kde viděli i možnost pořídit parkoviště, teď do rohu Údolní ulice vedle cihlové tělocvičny známé jako Turnhalle.

Podle primátora Brna Romana Onderky projekt lanovky ale ještě není odsouzen k zániku. „Nyní zkoumáme, z jakého místa vést dráhu, aniž bychom museli měnit územní plán, jako by tomu bylo při variantě stanoviště proti Internationalu nebo z Obilního trhu,“ uvedl Onderka. Trasa lanovky začínající za Turnhalle a přímo vyvedená na hrad se zatím zdá z tohoto pohledu v pořádku. „Teď jen musíme udělat průzkumy, kolik by to stálo i jaké zásahy do zeleně by to přineslo,“ dodal Onderka. Průzkumy by mohly začít po prázdninách a rozhodnutí, zda vůbec lanovka bude, by mohlo padnout do konce roku.

Radní se musejí do té doby rozhodnout, zda vyhlásí nabídkové řízení pro soukromníky, kteří by lanovku mohli provozovat.

Umístění u tělocvičny má výhodu i nevýhodu současně: v její blízkosti na Komenského náměstí je zastávka zájezdových autobusů a po dokončení oprav tam má být i konečná historické tramvajové linky jezdící přes centrum města. Pro pěší už může být lanovka daleko.

Podle plánů by první brněnská a vůbec první pozemní „kolejová“ lanovka na Moravě byla zhruba poloviční než ta, která vede na pražský Petřín – ale zase o něco delší než její kolegyně v Budapešti. Jezdily by po ní jeden nebo dva vagonky. Cestu by zdolaly asi za 90 sekund. Odhady mluví o ceně stavby asi 80 milionů korun. Trasa by po většině úseku kopírovala terén, cesty by protínala pomocí mostů. Usnadnila by výstup nejen turistům, ale i návštěvníkům večerních kulturních akcí na hradě.

Spojení hradu a podhradí tak, aby nebylo nutné šlapat do kopce, posuzují na radnici už dlouho. Pokus o provozování turistického silničního vláčku selhal. Odvážní architekti navrhují například využít podzemní chodbu, která vznikla v 70. letech pod Špilberkem při průzkumu trasy zamýšleného tramvajového tunelu. Je dlouhá asi půl kilometru a míjí hradní studnu, jíž by nahoru mohl vést výtah. Müller jako alternativu navrhuje vést výtah z chodeb krytů pod Špilberkem s vchodem z Husovy. A městští urbanisté zase doporučovali jezdící schody z Obilního trhu. „Bombastické projekty se v hospodářské krizi nenosí,“ poznamenal Onderka.

***

Lanovka zůstává jen na papíře

* První brněnská lanovka měla jezdit z plochy vedle obchodního soudu (naproti hotelu International) pod hradby Špilberku u vchodu do kasemat. Stála by asi 80 milionů korun, radní zvažovali žádost o evropské dotace. Iniciátorem myšlenky byl bývalý primátor Richard Svoboda.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!