Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Hrozí další krachy cestovek

Česko

Lidé nekupují zájezdy dopředu, cestovním kancelářím dochází hotovost. Některé zkrachují

PRAHA Další propad zájmu o zájezdy a nedostatek hotovosti kvůli častějším nákupům na poslední chvíli letos zlomí vaz dalším cestovním kancelářím. Slabý minulý rok tak podle všeho ještě nebude tím nejhorším.

Po více než pětinovém propadu tržeb v loňském roce se cestovní kanceláře nedočkají změny ani letos. Počítá se totiž s dalším poklesem, a tržby se tak sníží už třetí rok v řadě. O sedm procent si trh se zájezdy pohoršil již v roce 2008. Cestovky proto loni propustily skoro pět procent zaměstnanců a těm zbývajícím snižovaly mzdy.

„Z těchto údajů si každý, kdo má trochu selského rozumu, vyvodí jednoduchou rovnici rizikovosti některých kanceláří,“ konstatoval Jaromír Beránek, analytik cestovního ruchu ze společnosti MaG Consulting. Firmy, které tvrdě zasáhl už loňský propad tržeb, se podle něj budou muset vyrovnat s dalším snížením zájmu o jejich služby. Ne všechny to dokážou. „Předpokládám, že letos dojde ve srovnání s minulým rokem k dalšímu poklesu o 5 až 7 procent,“ řekl Beránek. Klientů ubylo, cestovek je víc Cestovních kanceláří na stále menším českém trhu přitom překvapivě přibývá. Koncesní listinu má už skoro 1400 cestovních kanceláří, i když část z nich není aktivní. Jen za minulý rok jich přibylo téměř osm desítek.

„Hlavním důvodem nárůstu je paradoxně právě současný krizový vývoj. Řada cestovních agentur se mu snaží čelit rozšířením podnikatelských aktivit a mění se na cestovní kanceláře,“ vysvětlil Tomio Okamura, mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur. Krachům cestovních kanceláří se podle něj Česko letos nevyhne.

„Loni nedobrovolně ukončilo činnost pět cestovních kanceláří, předloni to byly tři. Letos to asi bude pokračovat podobně. V tuto chvíli nemáme žádné indikátory o problémech nějaké konkrétní společnosti, ale vždy je potřeba být ostražitý,“ dodal Okamura.

Velké problémy podnikatelům v těchto měsících způsobuje především neochota lidí kupovat zájezdy s větším předstihem. Chrání se tak proti případnému krachu. Zájem o zájezdy first minute je podle některých odhadů téměř poloviční a firmám, které byly na platby předem zvyklé, chybí provozní kapitál. „Z důvodu poklesu prodejů je nutné klienty mnohem více motivovat k výběru dovolené v předstihu,“ potvrdil mluvčí CK Fischer Dan Plovajko.

„Žádná cestovní kancelář nezaznamenává nárůst prodejů zájezdů first minute. A pokud to některá tvrdí, tak bohužel lže. Podle statistik, které máme k dispozici, jejich celkové prodeje klesly o 35 až 40 procent. U nás činí pokles necelých 10 procent, což je ve srovnání s celým trhem stále poměrně uspokojivý výsledek,“ uvedl Plovajko.

CK Fischer se proto už od začátku března snaží přesvědčit opatrné zákazníky tím, že k zájezdům na letní sezonu přidává zdarma letenku do vybraných evropských metropolí pro každého klienta.

Výrazně zhoršená situace na trhu se podle cestovních kanceláří projevuje v jejich plánování. Nemohou si totiž dovolit žádné plýtvání, a tak raději objednají méně kapacit, než aby jim nakonec zbyly. Nouze by proto mohla být o zájezdy last minute.

„Lze očekávat, že během léta nedojde k podstatnému převisu nabídky nad poptávkou. Krátce řečeno, bude zbývat podstatně méně zájezdů do nabídky last minute, než tomu bylo v minulých letech,“ popsal Jan Koláčný, tiskový mluvčí Exim Tours.

Jak poznat krachující firmu?

Asociace českých cestovních kanceláří a agentur včera vydala seznam doporučení, která mají lidem pomoci poznat kanceláře ve finančních problémech. Mezi rizikové faktory podle ní patří například dlouhodobý prodej zájezdů za nerealistické ceny, snaha prodávat až s ročním předstihem a vysokou zálohou nebo neúspěšné pokusy o prodej společnosti.

Varováním by měly být také informace o častých změnách hotelů a odletů, dluzích vůči dodavatelům a obecně negativní zkušenosti klientů. Přitěžující okolností je i spojení s lidmi, kteří již do špatné situace přivedli jiné firmy. Například loni zkrachovalá Tomi Tour splňovala všechny tyto předpoklady.

Tabulka

Pokles

Byznys cestovních

kanceláří se loni

propadl o pětinu

Loňské výsledky oboru:

Počet prodaných zájezdů:

-20 %

Tržby -cestovních 20,2 kanceláří: %

Počet zaměstnanců:

-4,5 %

Výše platů:

-2,5 %

Tržby na jednoho zaměstnance:

-16 %

Krachy cestovních kanceláří

za posledních pět let:

2005 - Connexion Voyages

2005 - Travel Studio International

2005 - Caravella Tours

2006 - Asotour

2007 - I'm travelling

2007 - Detur

2007 - Macdino Travel

2007 - Eurotravel

2008 - Cestovní kancelář Prácheň

2008 - Sede

2009 - Balkan Travel

2009 - Retur

2009 - Tomi Tour

2009 - Cool Travel

2009 - Relax Max Tours

2010 - Sunny Days

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...