Toyotě se během více než deseti let výroby a propagace podařilo v mínění veřejnosti z hybridních automobilů vytvořit doslova kult. Slovo hybrid je dnes mnohými považováno za synonymum pro ekologický automobil, nízkou spotřebu paliva nebo obecněji pro příspěvek automobilového průmyslu k ochraně životního prostředí.
Co je to hybrid?
U současných automobilů znamená slovo hybrid spojení dvou druhů pohonu – v případě modelu Prius zážehového čtyřválce a elektromotoru. Uživatelské složitosti se ale není potřeba nijak obávat, do automobilu se totiž standardním způsobem tankuje pouze benzin, který se až v něm mění na elektřinu, kterou používá pro pohon.
Silná stránka hybridních pohonných jednotek spočívá ve schopnosti účinněji hospodařit s energiemi. Dokážou totiž uchovat kinetickou energii, která by se jinak při brzdění vytratila, a současně tuto energii ve formě elektřiny využít tak, aby byla zajištěna maximálně účinná činnost spalovacího motoru.
Jezdí jako automat, jen sametověji Prius má jen dva pedály a řídí se jako auto se samočinnou převodovkou. Planetové soukolí spojující spalovací motor, elektromotor a generátor se totiž stará o vše potřebné, takže automobil reaguje na pohyby plynového pedálu přesně tak, jak očekáváte.
Hybridní systém pohonu se z pohledu řidiče chová podobně jako bezestupňová převodovka, jen s tím rozdílem, že jeho činnost je jemnější a tišší. V případě, že není síly spalovacího motoru potřeba, Prius jej samočinně vypíná.
Zkušenosti ukazují, že hybridní Toyota se nejlépe cítí v městském provozu. Lze říci, že čím je provoz hustší a dopravní situace horší, tím je rozdíl spotřeby Priusu a běžných automobilů větší. Ve městě se s tímto automobilem snadno udržíte kolem 4 litrů benzinu na 100 km.
Při jízdě mimo město nebo v případech, kdy vyžadujete větší dynamiku, ale už není rozdíl nijak velký. Dokonce lze říci, že mnohé vznětové motory (i když hlučnějších a s manuálním řazením) budou v tomto režimu úspornější.
Test Toyoty Prius ukázal, že se jedná o automobil nabízející zcela specifické provozní vlastnosti. Ve spotřebě se chová zcela opačně než běžná auta. Zejména v městském provozu dokáže doslova okouzlit nejen malou konzumací paliva, ale také sametovým a tichým projevem. Současně je ale zřejmé, že se jedná o vůz, který svými vlastnostmi – a také kvůli vyšší ceně – vyhoví poměrně úzké skupině běžných motoristů.
***
DATA
Karoserie
Rozměry 4460x1745x1490 mm
Hmotnost 1445 kg
Motor hybrid, zážehový 4válec
1,8 l + elektromotor
Celkový výkon 100 kW (136 k)
Provoz
Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s
Nejvyšší rychlost 180 km/h
Komb. spotřeba 3,9 l/100 km
Cena 660 900 Kč
HODNOCENÍ
Za volantem
Rodina
Peníze Cena
-100 % 0 +100 %