Sobota 5. října 2024, svátek má Eliška
130 let

Lidovky.cz

Hybridní průkopník. Po městě bez nervů

Česko

Toyota Prius je nejrozšířenějším hybridním vozem světa. Své výjimečné vlastnosti prokáže nejlépe v městském provozu, na dálnici se ale od své konkurence příliš neliší. To prokázal i redakční test již třetí generace vozu.

Toyotě se během více než deseti let výroby a propagace podařilo v mínění veřejnosti z hybridních automobilů vytvořit doslova kult. Slovo hybrid je dnes mnohými považováno za synonymum pro ekologický automobil, nízkou spotřebu paliva nebo obecněji pro příspěvek automobilového průmyslu k ochraně životního prostředí.

Co je to hybrid?

U současných automobilů znamená slovo hybrid spojení dvou druhů pohonu – v případě modelu Prius zážehového čtyřválce a elektromotoru. Uživatelské složitosti se ale není potřeba nijak obávat, do automobilu se totiž standardním způsobem tankuje pouze benzin, který se až v něm mění na elektřinu, kterou používá pro pohon.

Silná stránka hybridních pohonných jednotek spočívá ve schopnosti účinněji hospodařit s energiemi. Dokážou totiž uchovat kinetickou energii, která by se jinak při brzdění vytratila, a současně tuto energii ve formě elektřiny využít tak, aby byla zajištěna maximálně účinná činnost spalovacího motoru.

Jezdí jako automat, jen sametověji Prius má jen dva pedály a řídí se jako auto se samočinnou převodovkou. Planetové soukolí spojující spalovací motor, elektromotor a generátor se totiž stará o vše potřebné, takže automobil reaguje na pohyby plynového pedálu přesně tak, jak očekáváte.

Hybridní systém pohonu se z pohledu řidiče chová podobně jako bezestupňová převodovka, jen s tím rozdílem, že jeho činnost je jemnější a tišší. V případě, že není síly spalovacího motoru potřeba, Prius jej samočinně vypíná.

Zkušenosti ukazují, že hybridní Toyota se nejlépe cítí v městském provozu. Lze říci, že čím je provoz hustší a dopravní situace horší, tím je rozdíl spotřeby Priusu a běžných automobilů větší. Ve městě se s tímto automobilem snadno udržíte kolem 4 litrů benzinu na 100 km.

Při jízdě mimo město nebo v případech, kdy vyžadujete větší dynamiku, ale už není rozdíl nijak velký. Dokonce lze říci, že mnohé vznětové motory (i když hlučnějších a s manuálním řazením) budou v tomto režimu úspornější.

Test Toyoty Prius ukázal, že se jedná o automobil nabízející zcela specifické provozní vlastnosti. Ve spotřebě se chová zcela opačně než běžná auta. Zejména v městském provozu dokáže doslova okouzlit nejen malou konzumací paliva, ale také sametovým a tichým projevem. Současně je ale zřejmé, že se jedná o vůz, který svými vlastnostmi – a také kvůli vyšší ceně – vyhoví poměrně úzké skupině běžných motoristů.

***

DATA

Karoserie

Rozměry 4460x1745x1490 mm

Hmotnost 1445 kg

Motor hybrid, zážehový 4válec

1,8 l + elektromotor

Celkový výkon 100 kW (136 k)

Provoz

Zrychlení 0-100 km/h 10,4 s

Nejvyšší rychlost 180 km/h

Komb. spotřeba 3,9 l/100 km

Cena 660 900 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem

Rodina

Peníze Cena

-100 % 0 +100 %

Autor: