Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je velkým problémem v Česku i v Evropě; česká vláda na to však příliš nedbá, poznamenal. „A co je ještě horší, ony ani podniky na to zatím příliš nedbají. Zatím jsou spokojené, i když průměrný věk kvalifikovaných sil překračuje padesátku a vychovat někoho nového je otázkou sedmi až osmi let,“ řekl. „Problém s nedostatkem odborníků není jen otázkou budoucnosti, musíme ho řešit už teď. Proto také máme naši vysokou školu,“ řekl mluvčí automobilky Jaroslav Černý. Vysoká škola Škody Auto funguje už od roku 2000, letos automobilka otevřela nové vzdělávací centrum pro 800 studentů v boleslavském areálu Na Karmeli. „Předpokládáme, že studenti vysoké školy a našeho učiliště v budoucnu naše potřeby pokryjí,“ dodal mluvčí. Škodovka nyní zaměstnává v Boleslavi, Kvasinách i Vrchlabí dohromady zhruba 28 tisíc lidí, z toho jsou téměř 4000 takzvaných agenturních pracovníků, což jsou většinou zahraniční dělníci. Jejich počet od loňského roku vzrostl zhruba o 400, přestože například odbory chtěly, aby jich ubývalo.
Pro Škodovku bude dalším problémem udržet pozici zejména na českém trhu proti korejské automobilce Hyundai, míní Kulhánek. „To nebude tak snadné, což je vidět i na Slovensku,“ dodal. Kulhánek nesouhlasí s varováním některých ekonomů, že pro českou ekonomiku není dobré soustředit se na automobilový průmysl.
„Portfolio automobilového průmyslu nejsou jenom finalisté, jenom montáže, jsou to kolem 60 procent dodavatelé, kteří dodávají automobilkám po celém světě,“ podotkl. Podle Kulhánka by musel přijít světový kolaps automobilového průmyslu -což je krajně nepravděpodobné - aby se to nějakým způsobem promítlo do české ekonomiky.