Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

I nachlazená hvězda v Praze září

Česko

Italský basista Ferruccio Furlanetto, hvězda světových operních domů, vystoupil ve středu ve Smetanově síni Obecního domu za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Petra Altrichtra.

Pražský program Ferruccia Furlanetta byl reprezentativní a velkoryse pojatý, do stoprocentního vyznění ale zasáhla mírná zdravotní indispozice.

Místo avizovaných osmi árií nakonec zaznělo šest, včetně dvou velkých monologů z Musorgského Borise Godunova a Verdiho Dona Carlose. Z programu naopak vypadly árie Leporella z Dona Giovanniho a Hraběte z Figarovy svatby a jediným mozartovským číslem zůstala árie Sarastra z Kouzelné flétny. Furlanetto se k situaci postavil se vší profesionalitou, je ale chyba, že pořadatelé neohlásili změnu předem. Mnozí tak v programu tápali a zachránilo je až to, že zpívanou ruštinu každý pozná.

Italsko-ruské míjení Ferruccio Furlanetto vládne výbornou technikou a jedinečným hlasovým fondem. Ale pověstné hloubky ze Sarastrovy árie už ztrácely znělost. Árie ze Simona Boccanegry, Nabucca a Dona Carlose ustál technicky pozoruhodně. Úplně zvláštní kapitolou je pak Boris Godunov, kterého má nepochybně do detailů nastudovaného, ale je zajímavé, jak se jeho italské basso cantabile s touto bytostně ruskou látkou a hudbou nepotkává.

Jeho pojetí Borise Godunova by bylo lepší zažít na scéně, z jediného monologu nelze soudit všechno. Lyričtější, ale také mnohem snadnější árie Gremina z Čajkovského Evžena Oněgina vyzněla mnohem jednoznačněji. V každém případě nachlazený Furlanetto zpívá pořád lépe než mnozí naši pěvci v nejlepší kondici. A pokud chybí srovnání, je logické, že v Praze sklidil bouřlivé ovace. Jako přídavek zvolil populární spirituál Ol’ Man River a evidentně tím chtěl skončit. Nicméně publikum si vytleskalo ještě jeden přídavek, takže se pustil do árie Basilia z Rossiniho Lazebníka sevillského, kde už zpíval opravdu z posledních sil.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl solidní a profesionální výkon. Měl ale náročnou roli, protože doprovody velkých basových árií si žádají soustředěnou práci s výrazem, s atmosférou a s dramatickým napětím. A toho jsme se nedočkali. U skladeb břesknějších a v rychlejším tempu byl dojem lepší. Otazníkem jsou taková orchestrální čísla jako zcela nezajímavý Rej bludiček z Berliozova Faustova prokletí anebo jednotvárně rozvleklé pojetí Verdiho předehry k opeře Nabucco.

V každém případě bylo dobře Ferruccia Furlanetta pozvat a slyšet i přes tuto nepřízeň osudu. Operu nedělají jenom tenoristé a Furlanetto je jednou z velkých osobností operních scén. Je ovšem typické, že jsme tohoto pěvce nemohli slyšet o deset let dříve, v dobách největší slávy a v jeho mozartovských kreacích.

HODNOCENÍ LN ***** Ferruccio Furlanetto

Obecní dům, Praha 9. 1. 2008

***

V každém případě nachlazený Furlanetto zpívá pořád lépe než mnozí naši pěvci v nejlepší kondici. A pokud chybí srovnání, je logické, že v Praze sklidil bouřlivé ovace.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...