* LN Jak učebnice vznikala?
Nejprve jsme v týmu odborníků na bankovnictví, finančních poradců a pedagogů hledali témata, ačkoli základ hodně vymezuje požadavek ministerstva školství, jež deklarovalo standardy finanční gramotnosti. Třeba děti musí vědět, z čeho se skládá rozpočet.
* LN Jako učitelka a ředitelka máte velkou zkušenost s dětmi. Váš přínos byl pedagogický?
Přesně tak. Mým úkolem bylo vymyslet, jak se vyhnout tomu, aby z toho byl další nudný vyučovací předmět. Rozhodla jsem se postavit projekt na modelových domácnostech. Tak aby děti dlouhodobě pracovaly s rozpočtem v konkrétních situacích. Nechtěla jsem, aby znaly pouze pojmy a produkty, ale aby byly vystaveny finančnímu rozhodování, aby cítily potřebu sehnat si co nejvíce informací, porovnávat možnosti, vyhodnotit rizika, zvažovat priority, ale i zažít si chybné rozhodnutí a jeho důsledky. A také pohlížet na to očima různých členů domácnosti.
* LN Jakou chybu děti dělají?
Na výzvu učitele něco podepíšou a nezajímají se co. A to je důležité, aby si zažily.
* LN Dává projekt něco i rodičům?
Doporučovali jsme školám, a některé to i dělají, aby nejprve s projektem seznámily i rodiče. Třeba i formou workshopu.
* LN Jak mohou pomoci rodiče?
Když dají dítěti kapesné, s nímž se učí zodpovědně zacházet.
* LN Účast na projektu je dobrovolná. Odmítají ho školy?
Některé. Často z důvodu, že se zapojily do více projektů a nemají už kapacity. Nebo zatím nevnímají povinnost finančně vzdělávat. Odezvy ze škol, kde se projekt realizuje, jsou ale vesměs pozitivní.