Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Igor a továrna na čokoládu

Česko

K nadcházejícím velikonočním svátkům patří také čokoláda v nejrůznějších podobách.

Výrobě originální dárkové čokolády se věnuje také brněnská firma Roggi. „Dnes už dodáváme i do čokoládových velmocí, jako je Nizozemsko nebo Belgie,“ říká Igor Erbes, který firmu před necelými jedenácti lety založil. Igor Erbes pracoval původně jako obchodník v jedné velké nadnárodní čokoládovnické společnosti, ale postupně začal toužit po vlastním obchodě. „Hodně jsem cestoval a líbilo se mi, že jsem v řadě zemí viděl malé čokoládovny prodávající své vlastní produkty. Říkal jsem si, že u nás něco takového zatím není a že se to chytí,“ vzpomíná na první impulz, který ho vedl k založení vlastní firmy. Továrna na čokoládu Společnost Roggi založil v roce 1999 a v prvním půlroce ji zaměřil na distribuci čokoládových výrobků. Už v roce 2000 se ale dohodl s několika zahraničními společníky na rozjezdu další firmy a začal vlastní čokoládky vyrábět. Podnikateli v tomto směru pomohly i kontakty z jeho předchozího působiště. „Na výrobu čokolády potřebujete poměrně náročné strojní zařízení: rozehřívací kotle na roztavení čokoládové hmoty, temperovací, nalévací a chladicí zařízení na tvarování čokolád, balicí zařízení..., celkem jde o čtyři druhy různých strojů. Všechno jsme samozřejmě řešili s odborníky z bývalé Orionky, kteří tuhle práci dělali od svých dvaceti let. S nimi jsem se buď přímo znal, nebo jsem je postupně poznával, jak jsem hledal další a další kontakty. Čokoládovnický průmysl u nás není tak velký a počet lidí, kteří to dělají, je omezený.“

Další zvrat v podnikání přišel v roce 2006, kdy se Igor Erbes rozhodl osamostatnit, přesunout výrobu do nových zrekonstruovaných prostor a soustředit se na vybudování vlastní čokoládovny. „Šlo mi o to, abych mohl být spokojen sám se sebou a měl možnost si organizovat všechno podle svého. Proto bylo pro mě vlastně jednoduché odejít z velké nadnárodní společnosti – taková firma nutí člověka změnit celý životní styl a přizpůsobit se jí. Když nás pak bylo ve firmě pět společníků, začaly se střetávat naše pohledy na budoucí strategii firmy a já jsem se z důvodu různosti těchto názorů odtrhl a začal sám. Má logika podnikání byla prostá: používat čokoládu jako reklamní produkt, ne ji řadit do sortimentu mnoha dalších značek, co jsou na trhu. Věděl jsem, že v cizině bývá čokoláda úspěšný reklamní nástroj, a v Česku se tomu nikdo nijak výrazně nevěnoval.“ Vyváží pralinky do Belgie Jednou z prvních větších zakázek společnosti Roggi se stala práce pro Coca-Colu. V té době už firma měla za sebou víc drobnějších dodávek pro hotely a restaurace, odkud také Coca-Cola získala reference. „Byl to pro nás významný předěl, protože Coca-Cola je firma, která výrazně dbá na kvalitu svých dodavatelů a podrobuje je detailnímu průzkumu všech fází produkce. Obstáli jsme.“

Podnikatel ale zamířil ještě dál: rozhodl se vyvážet své produkty do zahraničí, včetně exportu do zemí, které patří ve světě k čokoládovým velmocem. Dnes se s nimi setkáte i v Německu, Nizozemsku a Belgii. „Ve speciálně vytvořených produktech se můžeme přijatelnou kombinací ceny a kvality uplatnit i tam,“ říká podnikatel. „Vedla nás tam hlavně síla trhu, protože tyto státy dokážou pojmout daleko víc čokolády než český trh. Mít pár procent na belgickém trhu je totéž jako mít polovinu trhu v Česku. Na druhé straně hrálo svou roli to, že člověk si chce něco dokázat. Mám-li reference, že dodávám cukrovinkové a čokoládové pralinky do Belgie, tak to zákazníci vnímají jako známku vysoké úrovně produkce, protože jinak bych se tam asi nedostal. I do Belgie dodáváme zásadně v reklamním přebalu, nikoli kusové zboží do maloobchodu. Základ naší produkce vždy tvoří speciálně vyrobené čokolády dodávané v reklamním balení v papíru, ve dřevě, ale i v kovu.“ Ve světě speciálních čokolád Zákaznické preference českých zákazníků se podle manažera začínají blížit západní Evropě, což se projevuje například tím, že se Češi odklánějí od své dříve nejoblíbenější mléčné čokolády a stále víc dávají přednost hořké (která je podle různých průzkumů ze všech čokolád zřejmě nejprospěšnější lidskému zdraví, pozn. aut.).

Krize tento segment podle Igora Erbese nijak výrazně nezasáhla. Firma se od svého vzniku rozšířila z původních tří na třináct stálých zaměstnanců a řadu brigádníků. „Jsme a budeme spíš menší firma. Chci společnost udržovat v počtu do dvaceti lidí tak, abych ji byl schopen organizovat sám svým vlastním vlivem. A co je nejdůležitější, tato velikost nám umožňuje rychle reagovat na zákaznické požadavky, což velké čokoládovny často nedokážou. V oddělení výroby zaměstnáváme spíš ženy, které mají speciální profesi – jsou to cukrovinkářky, které se věnují i vývoji nových výrobků. Pak máme samozřejmě mistry k balicím strojům, grafika kvůli návrhům obalů a obchodní oddělení. Já si v současnosti nechávám ve své kompetenci především komunikaci se zákazníky z hlediska cenových nabídek a samozřejmě kontroluji celý výrobní proces – jak chod strojů, kvalitu čokoládové hmoty, tak obchod. Každou sezonu přicházíme s novými produkty, s novým balením a vždycky se snažíme o něco, co tu ještě nebylo. Chci ještě mnohem víc proniknout do světa speciálních čokolád. Zkoušíme náročnější tvary jako houslový klíč, závěsné čokolády, čokolády s reklamním potiskem přímo na čokoládu a další.“ Čokoláda neurazí Občas podle manažera přijdou i zákazníci s návrhy či vzorky, které viděli v zahraničí, a chtěli by vyrobit obdobné, někdy zase poskytnou jen obecné zadání a chtějí návrhy od firmy. Na otázku, který z těchto přístupů ho víc zajímá, podnikatel odpovídá, že nejvíc se mu líbí právě ta kombinace. „Je zbytečné vymýšlet něco, co už bylo vymyšlené, takže jsem za každý vzoreček ze světa vděčný. Ale když má člověk takovou inspiraci, rád začne zkoušet a vyvíjet i něco nového. V každém případě se vždy, když jdeme na trh s nějakou novinkou, snažím důsledně zjistit, zda už není někde licencovaná.“

Celá idea podnikání firmy Roggi stojí podle Igora Erbese na tom, že čokoláda jako reklamní dárek nikoho neurazí, ale přitom není zprofanovaná. „Plno firem chce být jiných než ostatní a dát svým partnerům něco originálního, co přitom člověk vezme a nedotkne se ho to. Sladká reklama tohle všechno umožňuje. Odezva od zákazníků je nádherná a kolikrát je pro člověka taková pochvala lepší než samotný obchod.“

***

Dotazník Igor Erbes Rodina: Ženatý, dvě děti, manželka je společnicí ve firmě Auto: Toyota Aventis Oblíbená hudba: Folk a country Volný čas: Sport Oblíbená dovolená: Moře a lyže, zvlášť i v kombinaci

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!