Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Impreza sází opět na podvozek

Česko

Mezinárodní prezentace Subaru Impreza proběhla v Praze a na silnicích v okolí metropole. Právě na mnohdy ne zcela kvalitních cestách nová generace tohoto vozu opět potvrdila kvality svého podvozku. O nové generaci Subaru Impreza lze nyní s klidným svědomím říci, že má jedny z nejlepších jízdních vlastností v segmentu nižší střední třídy. A možná vůbec nejlepší.

Standardní výbavou tohoto vozu je stálý pohon všech kol a plochý motor boxer - tedy tradiční stavební kameny vozů této japonské značky patřící do koncernu Fuji Heavy Industries.

Skutečně mimořádně kvalitní svezení však kromě pohonu všech kol zajišťuje také velmi tuhá struktura karoserie nebo nezávislé zavěšení zadních kol. Impreza je přitom velmi klidná nejen při jízdě po dálnici, ale také na silnicích s horším povrchem. Zde účinně přenáší výkon svých motorů na vozovku a řidiči dodává pocit naprostého klidu a bezpečí. To jsou všechno vlastnosti, pro které si lidé Subaru kupují. Nová impreza se ale snaží poněkud změnit svůj charakter.

Z původního kompaktního sedanu a kombi se totiž pro evropské trhy stal konvenčněji pojatý hatchback. Podle slov lidí z automobilky se tak Subaru hodlá zaměřit na širší skupinu zákazníků, která imprezu v minulosti často díky aktivní účasti ve světových rallye vnímala jako čistě sportovní vůz, a ne jako automobil s kvalitními jízdními vlastnostmi určený pro běžné řidiče.

To je také důvod, proč se nová impreza se zajímavým designem, který vypadá mnohem lépe ve skutečnosti než na fotografiích, představila v běžných verzích s motory o objemech 1,5 a 2,0 litru (107 a 150 koní). Pro silnější motor je připravena čtyřstupňová samočinná převodovka, stejně tak jako sportovněji laděné provedení 2.0R Sport s dramatičtějším vzhledem a sportovními sedadly.

Řízení nové imprezy vyvolává pocity, které nenabídne snad žádný jiný automobil dané velikosti. Cítíte totiž zcela mimořádnou mechanickou robustnost a preciznost. To vše je dáno nejen motorem s jadrnějším zvukem, ale také zavěšením kol, které je schopné účinně a bez známek námahy pojmout většinu nerovností silnic. Auto svojí celkovou pevností působilo tak, že si jej koupíte a následujících deset a možná i více let v něm budete jen jezdit a jezdit. A to je značný rozdíl v dnešní automobilové produkci dané třídy, která se většinou soustředí zejména na efektní vzhled a nízkou cenu.

To, že je impreza v tomto smyslu skutečně poněkud jiná a jejím tvůrcům šlo opravdu o její techniku, dokládá i zkušenost z tiskové konference. Nebyla povrchní a nezaobírala se jen designem, ale japonský vývojový inženýr předváděl i detaily z konstrukce podvozku. To se dnes už často nevidí.

Příznivci sportovního modelu STi se již mohou těšit na frankfurtský autosalon. Zde Subaru ukáže studii této extrémní verze s přeplňovaným motorem. Během příštího roku by se pod kapotou imprezy měl objevit také zcela nový dvoulitrový turbodiesel (boxer), jehož vývoj Subaru právě dokončuje.

Autor: