Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Insignia má od všeho trochu

Česko

Opel Insignia s karoserií kombi a aktuálně nejsilnějším vznětovým motorem v testu LN ukázal, že dokáže nabídnout mnoho rozmanitých vlastností. Možná i kvůli tomu je poměrně těžké toto největší auto střední třídy přesně zařadit.

Opel Insignia vstoupil na evropské trhy s titulem Auto roku, nezaměnitelným vzhledem a pro daný segment také některými moderními prvky výbavy. Mnoho se toho povídalo například o systému rozpoznávání značek rychlostních omezení nebo podvozku s aktivními tlumiči. Tím vším byl vybaven také testovaný vůz, který měl navíc karoserii typu kombi, kterou Opel nazývá módním spojením Sports Tourer. Pod jeho kapotou byl umístěn čtyřválcový turbodiesel 2,0 l s největším výkonem 160 k.

Po usednutí za volant a prvních ujetých kilometrech v této Insignii jsem se nemohl zbavit dojmu ze značné velikosti tohoto vozu. Podíváte se do zrcátka a zadní relativně malé okno je opravdu nezvykle daleko. Jak by také ne, když Insignia, řadící se do segmentu střední třídy, má délku přesahující 4,9 metru. Dalším okamžikem, kdy si velikost tohoto auta uvědomíte, je parkování. Když totiž najdete standardní prostor mezi automobily, vězte, že s Insignií budete mít poměrně dost práce se do daného prostoru vejít. Proto nelze než doporučit, objednat si tento vůz s parkovacím asistentem, který za 15 tisíc korun hlídá jak přední, tak zadní část vozu.

Ještě se na chvíli zdržím u systému rozpoznávání dopravních omezení. Kamera dodávaná za příplatek 15 tisíc Kč umístěná v modulu vnitřního zpětného zrcátka omezuje výhled vpřed jen mírně. Hlavně ale dokáže rozpoznat svislé značky omezující rychlost jízdy a jejich údaj zobrazit na displeji. Čtení značek jako takové je spolehlivé a přesné, praktické využití tohoto systému je ale sporné. Za prvé totiž systém nedokáže rozpoznat doplňkové tabulky upřesňující platnost značek. V Česku je platnost těchto značek přerušena křižovatkou - tu ale systém nevidí, a tak stále ukazuje v daném úseku již neplatný rychlostní limit. Smysluplnost tohoto systému by se jistě zlepšila, když by byl propojen údaji navigace.

Aktivní podvozek udrží hmotu pod kontrolou Je znát, že Opel se snažil nalézt kompromis mezi sportovním jízdním projevem a komfortem. Silnou stránkou tohoto vozu je schopnost tlumit nerovnosti vozovek - a to jak z hlediska přenosu rázů a vibrací, tak především akusticky. Díky tomu působí Insignia na silnici robustním dojmem a za volantem máte pocit, že ji nemůže snad nic rozházet. Dokonce jsem měl pocit, že verze kombi působila vyváženějším dojmem než standardní sedan. To s největší pravděpodobností způsobuje její o 100 kg větší hmotnost, která je takřka celá nad zadní nápravou.

Testovaný vůz byl vybaven aktivními tlumiči, které jsou za příplatek 25 tisíc korun. Nutno říci, že jejich přínos je značný, avšak v jiném smyslu, než by si člověk mohl myslet. Řidiči se jejich činnost zpočátku projevuje možností zvolit kromě standardního režimu také měkčí a na druhou stranu také jejich sportovnější naladění.

Po jízdě různými styly na rozmanitých silnicích se mi ale osvědčilo nechat je takřka trvale ve standardním módu. V tomto nastavení totiž nabízely dostatek trakce (problém u tvrdého nastavení na běžných silnicích), ale současně aktivně omezovaly pohyby karoserie v různých provozních režimech (měkký režim se vyznačoval značným „houpáním“ karoserie). Právě posledně jmenovaná vlastnost, spočívající především v omezení naklánění v zatáčkách a předklánění například při brzdění, byla největším přínosem aktivních tlumičů. Podvozek totiž dokázal i přes velikost a hmotnost tohoto automobilu udržet jej plně pod kontrolou.

Při hodnocení automobilu z hlediska sportovního stylu jízdy je potřeba zmínit méně citlivé řízení, které se ale na oplátku vyznačuje minimálním přenosem vibrací ze silnice směrem ke dlaním svého řidiče. Motor s ostrým nástupem Dvoulitrový turbodiesel s výkonem 160 koní je v současnosti nejvýkonnějším nabízeným naftovým motorem Insignie. Až koncem roku jej doplní modifikované provedení této jednotky s dvojicí turbodmychadel. Motor se vyznačuje poměrně strmým nárůstem výkonu kolem 1800 min-1. Zatímco pod touto hranicí se mu do práce moc nechce, nad ní má v nízkých a středních rychlostech potenciálu na rozdávání. Ve vyšších rychlostech nebo při sportovnější jízdě je ale zřejmé, že i přes značnou sílu tohoto motoru je určitým krotitelem možných emocí již několikrát zmiňované spojení velikosti a především hmotnosti. Zřejmě právě kilogramy spolu s účinným celkovým utlumením a vynikajícími jízdními vlastnostmi, které společně lákají k rychlejší jízdě, jsou důvodem, proč na konci testu vykazoval testovaný vůz spotřebu 8,8 l/100 km. Tuto spíše vyšší hodnotu je možné přičíst na vrub také skutečnosti, že automobil neměl najeté ani dva tisíce kilometrů.

Opel Insignia s karoserií kombi ukázal, že je zajímavou alternativou střední třídy, která se snaží přinést od všeho trochu - tedy jak sportovní a emotivní charakter, tak komfort a prestiž.

Od každého trochu opravdu má. Kdybych ale měl vyzdvihnout dvě vlastnosti, kterými mi testovaný vůz imponoval, zřejmě bych zvolil povedený vzhled a celkovou kultivovanost jízdního projevu.

Opel Insignia Sports

Tourer 2,0 CTDI

Koncepce: pětimístné pětidveřové

kombi s motorem vpředu napříč

a pohonem předních kol, rozměry

4908x1856x1520 mm, rozvor

2737 mm, provozní hmotnost

1733 kg, zavazadlový prostor 540 l

Motor 4válcový turbodiesel, 1956 cm3

Výkon 118 kW (160 k)/4000 min-1

Toč. mom. 350 N.m/1750-2500 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 9,5 s

Nejvyšší rychlost 218 km/h

Kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km

Cena 749 900 Kč

HODNOCENÍ

Emotivní vzhled a moderní výbava jsou lákadly Opelu Insignia. Automobil se snaží nabídnout od všeho trochu. Při jízdě proto lze pocítit jak sportovní akcent jízdního projevu, tak také komfort. Při parkování i při jízdě se nezbavíte dojmu velkého auta a naopak při zrychlení omezuje rozlet vyšší hmotnost. Vzhledem k velikosti překvapuje spíše průměrný vnitřní prostor.

Klady: efektní vzhled, délka zavazadlového prostoru, jízdní vlastnosti, tlumení nerovností Zápory: velké rozměry, vyšší hmotnost, méně citlivé řízení, spotřeba paliva

KONKURENCE

Honda Accord Tourer působí při jízdě kompaktnějším a obratnějším dojmem. Jízda s Accordem je „lehčí“ a ovládání je přesnější. Zatímco pro zavazadla nabízí Accord méně místa, pro posádku více. Opel je levnější a díky velikosti dokáže vytvořit klamný pocit automobilu, který je posazen o segment výše.

Ford Mondeo kombi je svými vlastnostmi, charakterem a cenou zřejmě nejblíže kombi verzi Opelu Insignia. Při srovnání ceníkových cen jsou na tom oba vozy velmi podobně. Ford je kompaktnější, a proto je i obratnější. Opel naopak zaujme expresivnějším vzhledem zvenku i zevnitř.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.