Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Internet má image. Ne peníze

Česko

Jak přistupují zadavatelé reklamy k internetu? Na základě vlastní zkušenosti. Jsou-li na internetu aktivní i ve svém osobním životě, pak investují do on-line reklamy daleko odvážněji. Většina však podle posledního průzkumu zůstává konzervativní.

PRAHA „Všichni říkají, že do internetu investují stále víc, že se neodvratně stává univerzálním médiem. Když se jich ale zeptáte konkrétně, zjistíte, že jsou ve skutečnosti hodně konzervativní,“ říká Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Mather Communications, která se dotazovala zhruba tří set manažerů majících na starost oblast reklamy a marketingu ve firmách, jež se řadí do stovky největších zadavatelů reklamy v Česku.

Téměř polovina dotázaných uvedla, že internet jim slouží jako komunikační kanál, menšina jej pak využívá ke skutečnému prodeji. Coby hlavní prodejní kanál používají internet jen dvě procenta firem, zatímco dvě třetiny firem jej k prodeji nevyužívají vůbec.

„Podobně zarážející je přístup zadavatelů k on-line reklamě,“ uvádí Obluk. „Třetina z nich investuje do reklamy na internetu jen do půl milionu korun ročně a u 75 procent nepřekročí tato investice pět milionů. Přitom jde o firmy, které pracují často se stamilionovými marketingovými rozpočty. Na internetovou reklamu tedy vynakládají maximálně deset procent svého rozpočtu. Tady vidím největší rozpor mezi proklamovaným odklonem od klasické reklamy směrem k on-line komunikaci a skutečnou praxí,“ dodává Obluk.

Řada manažerů přitom dnes už přisuzuje internetu podobný vliv, jaký má celoplošná televize. „Podle poloviny dotázaných se internet stane univerzálním médiem, srovnatelným s televizí do dvou let, čtvrtina respondentů si dokonce myslí, že už se jím stal. Když si ale tuto informaci propojíte s tím, kolik peněz jsou na něj ve skutečnosti ochotni vynaložit, je to záhada. Do televizní reklamy plynou pořád desetinásobky, až stonásobky těchto částek. Důvodem může být i to, že zadavatelé buď nechtějí s internetovou reklamou riskovat, nebo neumějí internet ve svém marketingu využívat.“

Když měli zadavatelé zhodnotit, jaký typ internetové reklamy je pro ně nejdůvěryhodnější, zabodovala podle očekávání ta správná kombinace klíčových slov, následovaná webovou prezentací.

Nejmenší důvěru získala prezentace firmy v různých virtuálních světech.

Polovina dotázaných manažerů má také svůj profil na některém z komunitních webů, ale většina z nich skončila u toho, že si ho pořídila.

Na druhou stranu platí, že když už se někdo aktivně účastní diskusních skupin a ‚internetového života‘, je pak odvážnější i ve využívání internetu k marketingu a obchodu.“

***

S jakými výdaji do komunikace

na internetu počítáte na rok 2009?

33 %

25 %

21 %

15 %

4 %

2 %

do 0,5 0,5 – 1 1 – 5 5 – 20 20 – 50 více než 50

V milionech korun

Plánované výdaje na on-line reklamu v roce 2009

Víc než polovina firem věnuje na internet maximálně pět procent marketingového rozpočtu. Třetina firem plánuje utratit za internetovou komunikaci do půl milionu korun.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...