PRAHA Pražská informační služba (PIS) začne v nejbližší době rozesílat firmám a soukromým osobám neobvykle laděné dopisy.
Bude se v nich omlouvat klientům, že jim už nadále nebude poskytovat výstřižky z domácích a zahraničních deníků a časopisů.
Výstřižková služba, která v Praze funguje nepřetržitě už téměř 90 let, na sklonku roku končí. Městská rada tento týden rozhodla, že PIS musí výstřižkovou službu k novému roku zrušit. Přežila se, a není proto v současnosti zisková jako dřív.
Klienty jsou egocentrici Ředitel PIS Václav Novotný tvrdí, že se k tomu schylovalo od roku 1998. Tehdy začal počet klientů i příjem z prodeje soustavně klesat. Výstřižky z novin převálcoval čím dál oblíbenější internet.
Ještě před dvěma roky byla výstřižková služba zisková ve výši 2 milionů korun. Letos její hospodaření skončí na nule nebo těsně pod ní.
Novotný uvádí, že několika stovkám klientů budou výstřižky z novin určitě chybět. Internet je totiž beze zbytku nenahradí.
Často tuto službu využívali lidé shánějící sponzory. Pochlubit se složkou s autentickými výstřižky o určitém projektu či firmě působí na případné sponzory důvěryhodněji než kopie internetových stránek.
„Většina našich klientů ovšem jsou typičtí egocentristé,“ líčí specifiku výstřižkové služby Novotný. Jedná se o politiky, slavné umělce a další vyhraněné osobnosti, které si archivují každou zmínku o sobě.
„Když se potom někde uvádí, že to bylo převzato z archivu Karla Gotta nebo Heleny Vondráčkové, není to nic jiného než stará dobrá výstřižková služba,“ dodal Novotný. Služba je podle své vedoucí Aleny Panochové unikátní svým záběrem, stářím i charakterem zpracování. Vyškolené lektorky si musí pamatovat stovky hesel, aby novinové články dokázaly tematicky roztřídit. Články se stříhají ručně. Internet podle klíčového slova najde články automaticky.
***
90 let výstřižků
Službu založil ve 20. letech 20. století Leo Veselý jako jedinou na území tehdejšího Československa. V roce 1958 ji převzala PIS. Služba spočívá ve vyhledání, vystřižení a zaslání článků z celostátních i regionálních deníků, časopisů a anglického, německého i slovenského tisku na libovolné téma a za libovolné období. Jednotná cena pro firmy i soukromé osoby činí 70 korun za měsíc objednávky.