Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Internetoví prodejci mají žně

Česko

Češi nakoupí letos na internetu o pětinu více zboží než loni. Na Vánoce hlavně elektroniku

PRAHA Klasičtí „kamenní“ obchodníci jsou v prognózách na letošní Vánoce spíše opatrní. Ti internetoví odhadují svůj růst v dvouciferných číslech. Krize jim údajně ještě pomůže.

Internetové obchody si ukrajují stále větší díl maloobchodního trhu. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) odhaduje, že letos se přes internet prodá zboží a služeb za dvaadvacet miliard korun, což je o pětinu více než loni.

Podle zakladatele jednoho z prvních e-shopů na českém trhu Vltava. cz, dnes soukromého investora Jiřího Hlavenky je toto číslo spíše podhodnocené. „V těchto odhadech se tolik nepočítá s obraty mnoha set malých obchodů. Podle mých kalkulací může celkový obrat internetových obchodů dosahovat pětatřiceti až čtyřiceti miliard korun. Drobný trh dělá velmi mnoho.“ Štěpánka Kovaříková, manažerka internetového vyhledávače zboží. cz, potvrzuje vysoký zájem Čechů o předvánoční internetové nákupy. „Průměrná denní návštěvnost našeho vyhledávače během roku dosahuje 130 tisíc uživatelů. Díky předvánočním prodejům nyní tento počet narostl až na 170 tisíc,“ řekla Kovaříková.

Největší internetové obchody nemají obavy, že by Češi své nákupy omezili. „Celkový meziroční růst se drží na stabilních čtyřiceti procentech,“ řekl marketingový ředitel Alza.cz Jan Samko. „Krize nám paradoxně nahrává, protože lidé jsou při nákupech opatrnější. Při nákupu na internetu je snazší srovnat ceny a zákazníci si mohou snáze vybrat produkt odpovídající jejich finančním možnostem,“ tvrdí Samko. Především na počítače a elektroniku zaměřený Alza.cz očekává za celý rok obrat mírně přes tři miliardy korun.

„Neočekávám paniku, která by zapříčinila menší utrácení za vánoční dárky,“ řekl marketingový manažer druhého největšího českého internetového obchodu Mall.cz Petr Král. Podle něj se zákazníci naučili utrácet za čím dál dražší položky a za značkové zboží.

Podle internetových obchodníků budou Češi utrácet nejvíce za notebooky, především pak malé a levné přístroje (tzv. netbooky). „V prosinci očekáváme prodej dvaceti tisíc notebooků. Hitem u nás budou i GPS navigace, LCD televize a herní konzole,“ uvádí Samko.

„Zvýšený zájem očekáváme o mobilní telefony, malé domácí spotřebiče, parfémy. Stejně jako loni se budou dobře prodávat domácí pekárny a designové diáře Moleskine,“ řekl Král.

„Dle našich předpokladů budou hitem letošních Vánoc hlavně kávovary. Meziroční nárůst obratu je u nich 145 procent, co do počtu kusů ale dokonce 317 procent,“ uvádí mluvčí obchodu Kasa.cz Jitka Součková. „U LCD televizí máme obrat o 63 procent vyšší, prodáváme jich ale o skoro sto dvacet procent více. Je to dáno opět klesající cenou zboží,“ řekla Součková.

Na Vánoce a očekávaný nápor zásilek z internetových obchodů se připravuje i Česká pošta. Mall.cz například uvádí, že je schopen odbavit až tři tisíce balíků denně. Právě dobírkou si totiž nechává poslat svůj nákup sedmdesát až osmdesát procent zákazníků. „V listopadu a prosinci každý měsíc doručuje pošta téměř tři miliony balíků,“ uvádí mluvčí pošty Dita Václavíková. Pošta očekává, že se stále příznivým kurzem dolaru odbaví i více balíků ze zámoří. „Od dubna odbavujeme kolem 13,5 tisíce kusů balíků z USA. V prosinci se může toto číslo dostat na dvojnásobek,“ říká Václavíková.

Více čtěte na straně 15

***

Při nákupu na internetu je snazší srovnat ceny a vybrat dostupný produkt

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!