Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Internetový obchod v Česku výrazně roste

Česko

PRAHA Češi už utrácejí mnohem více peněz v internetových prodejnách než v klasických zásilkových obchodech, které na tuzemském trhu mají dlouholetou tradici. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos Tambor, který zveřejnila Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ). Obliba internetových obchodů v Česku prudce roste a tuto formu prodeje začaly nabízet i zásilkové obchody.

Podle údajů společnosti Ipsos Tambor nyní činí průměrná roční útrata českých uživatelů internetových obchodů 7046 korun, zatímco klienti tradičního zásilkového obchodu si ročně objednají zboží za průměrnou částku 3251 korun.

Češi na internetu také častěji nakupují. Například jednou až třikrát měsíčně v internetových obchodech nakupuje devět procent jejich zákazníků, zatímco u zásilkového obchodu jich jsou čtyři procenta. Méně častěji než jednou za půl roku nakupuje 26 procent klientů internetových obchodů a u zásilkových obchodů jich je 42 procent.

Uživatelé internetových obchodů mají v české populaci pětinové zastoupení.

Naopak podíl klientů zásilkových obchodů činí deset procent a podíl lidí, kteří nakupují na internetu i v zásilkových obchodech, je 24 procent.

Předloni Češi ve webových obchodech utratili 18 miliard korun, což bylo o čtyři miliardy více než o rok dříve. Za loňský rok odborníci očekávají růst na 22 miliard a letos na 27 miliard korun. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času. Češi na internetu podle průzkumu GfK nejčastěji nakupují drobnou elektroniku. V zásilkovém obchodě má pak doménu oblečení a obuv.

Nejznámějšími internetovými obchody jsou podle údajů agentury Mediaresearch Alza.cz (12 procent) a Aukro.cz (12 procent). Třetím nejčastěji zmiňovaným obchodem na internetu byla nákupní galerie Vltava.cz (šest procent). Mezi hlavní hráče na poli klasických zásilkových obchodů patří společnosti Quelle či Neckermann, které již několik let svoje zboží zároveň nabízejí i na internetu. Například zásilkový obchod Quelle v hospodářském roce 2008 končícím loni v září vykázal v Česku tržby bezmála 1,8 miliardy korun a čistý zisk 70,4 milionu korun.

Autor:

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...