Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

iPhone ničí síť, zoufá si operátor

Česko

Firma AT&T chce přesvědčit zákazníky, aby tolik nebrouzdali mobilem po internetu. Přenášejí moc dat

NEW YORK Americkému mobilnímu operátorovi AT&T se nelíbí, že majitelé chytrých telefonů iPhone příliš často surfují po internetu.

Přetěžují totiž jeho síť až sedmkrát víc než majitelé mobilů jiných značek.

Operátor, který má v USA exkluzivitu na prodej iPhonu od firmy Apple, nyní zvažuje, jak své zákazníky odradit od nadměrného používání datových přenosů. Na svých webových stránkách to uvedl deník The Wall Street Journal.

Firma si přitom za současnou šlamastyku s přetlakem na internetu může vlastně sama. Ve své reklamní kampani na iPhone před časem zdůrazňovala pohodlný a snadný přístup na internet prostřednictvím tohoto přístroje. Navíc aktivace telefonu není možná bez toho, aby zákazník platil i datový paušál. Ten v současnosti činí 30 dolarů měsíčně (asi 530 korun).

Pro AT&T tak získává exkluzivita, kterou na prodej populárního telefonu na americkém trhu má, poněkud hořkou příchuť. „Ekonomika iPhonu není tak růžová, jak se mohlo na první pohled zdát,“ řekl listu The Wall Street Journal analytik Toni Sacconaghi z výzkumné společnosti Sanford C. Bernstein.

Operátor uvádí, že pouhá tři procenta uživatelů chytrých telefonů, převážně iPhonů, mají na svědomí až 40 procent všech datových přenosů. Majitelé iPhonů v průměru přenášejí pětkrát až sedmkrát více dat než běžný zákazník, který svůj mobilní telefon používá hlavně k hovorům. V porovnání s uživateli jiných takzvaných chytrých telefonů pak vlastníci přístrojů od firmy Apple přenášejí dvakrát více dat.

Rostoucí datový provoz s sebou přináší nutnost obrovských investic do rozvoje mobilní sítě, která není na takovou zátěž dimenzovaná. AT&T má se sítí problémy především v New Yorku a San Francisku. Zákazníci si zde stěžují na zpožděné doručování textových a hlasových zpráv, malou rychlost stahování a na další problémy se sítí.

Jak motivovat zákazníky?

„To, co se dnes děje v USA, pokud jde o penetraci chytrých telefonů a 3G dat, nevidíme nikde ve zbytku světa. Počet chytrých telefonů a množství přenesených dat roste bezprecedentním způsobem,“ řekl jeden z vedoucích manažerů AT&T Ralph de la Vega.

Podle de la Vegy je sice možné zavést odstupňované tarify podle objemu přenesených dat, jeho firma však chce zákazníky raději zatím spíše motivovat a dát jim takové „pobídky“, aby datové přenosy používali méně.

„Hlavní příčinou nadměrného datového přenosu jsou věci, jako je video nebo audio, které hraje nepřetržitě celý den,“ myslí si de la Vega.

Předpokládá, že ke snížení datového provozu by stačilo, aby zákazníci měli přesné informace o tom, kolik dat při používání svého telefonu přenášejí. Myslí si, že zákazníci významně svou spotřebu sníží, když vědí, kolik dat přenesli.

„První věc, kterou musíme udělat, je vzdělávat zákazníky v tom, co představuje megabajt dat, a zdokonalit systémy tak, abychom jim mohli dát informaci v reálném čase, kolik dat přenesli,“ řekl de la Vega.

AT&T však není jediný americký telekomunikační operátor, který má problémy s rostoucím datovým přenosem způsobeným rozšířením používání internetu v mobilu. Je tedy zřejmě jen otázkou času, kdy američtí operátoři sáhnou k datovým limitům nebo omezování rychlosti notorických stahovačů.

V takovém případě by jim však zřejmě hrozily problémy od organizací na ochranu spotřebitelů i amerických úřadů. Nehledě na vlnu nevole mezi samotnými zákazníky, kteří si již na neomezený mobilní internet zvykli.

„Nosíme s sebou nabušené mikrolaptopy, takže dá rozum, že budeme stahovat kupu dat z YouTube, Slackeru (internetové rádio), Pandory (rovněž internetové rádio) atd. Spotřeba těchto služeb dál poroste. Smiřte se s tím,“ vzkázal telekomunikační společnosti jeden z uživatelů v diskusi na stránkách The Wall Street Journalu.

***

Mánie jménem iPhone

Multifunkční zařízení od společnosti Apple, které v sobě spojuje funkce mobilního telefonu, multimediálního přehrávače, digitálního fotoaparátu a zařízení pro mobilní prohlížení internetu. Charakteristickým rysem iPhonu je rozměrný dotykový diplej, který se ovládá pouze prsty přes virtuální klávesnici. iPhone je vybaven uživatelsky přívětivým operačním systémem a umožňuje doinstalování dalších aplikací. První model iPhonu byl uveden na americký trh 29. června 2007 a v průběhu roku 2007 se začal prodávat ve Velké Británii, Francii a Německu. 22. června 2008 se dostala na trh nová verze iPhone 3G, která se začala oficiálně prodávat i v České republice. 31. července 2009 se začala prodávat zatím poslední verze iPhone 3GS. Podle údajů z třetího čtvrtletí roku 2009 se po celém světě prodalo více než 28,5 milionu kusů.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...