Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Jackson byl král nejen popu, ale i videa

Česko

Génius Michaela Jacksona se neomezoval jen na hudbu, tanec, choreografii a producentskou činnost.

Populární hudbu změnil i revolucí na poli videoklipů. Zlatou érou videoklipů se stala 80. léta. Na jejich počátku byla založena hudební televize MTV, která se na vysílání klipů specializovala. Mnohé z hvězd 80. let za svou tehdejší popularitu vděčí právě tomu, že svou hudbu doprovodily atraktivním vizuálním pojetím. Zpočátku však MTV spíše živořila, orientovala se hlavně na rock a videa umělců jiné barvy pleti než bílé vysílala jen velmi neochotně. To vše se změnilo v roce 1983, kdy stanice do rotace zařadila Jacksonův klip k písni Billie Jean a později i jeho další videa. Sledovanost vyletěla ke hvězdám, do vysílání se probojovali muzikanti jako Prince nebo Whitney Houston a ještě později MTV ovládly „černé“ žánry R&B a hip hop.

Jackson nejenže zbořil rasové bariéry, ale pomohl definovat videoklip jako umělecký výrazový prostředek. V době, kdy většina klipů prostě jen ukazovala vystupujícího interpreta, Jackson pojímá svá videa jako malé celovečerní filmy. V Billie Jean již zpěvák složil pod náporem psychopatických fanynek, osamělý Jackson prchá rozpadající se městskou čtvrtí před paparazzim. Beat It apeluje proti násilí mezi gangy a svou nápaditou masovou choreografií skládá poctu klasickému muzikálu West Side Story.

Skutečným milníkem se pak stal minifilm k hitu Thriller ze stejnojmenné desky. Jackson s režisérem Johnem Landisem ho pojali jako téměř čtvrthodinový opus se složitou trojitou vyprávěcí strukturou, v níž postavy ve snu sledují film a přecházejí mezi romantickým žánrem a hororem. Zpěvák se tu na rande mění ve vlkodlaka a v zombieho a tančí se zástupy nemrtvých. Thriller byl ve své době nejdražším a nejúspěšnějším videoklipem a téměř neexistuje seriózní anketa, jež by ho nepasovala na nejlepší video historie.

Rekordy lámal třeba i Jacksonův klip k písni Bad, který režíroval slavný Martin Scorsese. Nejpozději s videem k hitu Black or White se však objevily i kontroverze. Klip totiž končí sekvencí, v níž se zpěvák chytá za rozkrok, křičí a demoluje auta, což kontrastuje s vyzněním písně volající po toleranci.

Přesně načasovaný moonwalk Bez televize by se neobešel ani jeden z definujících momentů Jacksonovy kariéry. V záznamu ze slavnostního večera k pětadvaceti letům existence nahrávací značky Motown svět poprvé spatřil nepozemský taneční krok moonwalk, který zpěvák sice nevymyslel, ale rozhodně se stal jeho „tváří“. Okořenil jím předvedení Billie Jean a postaral se tak o zlatý hřeb celého večera. Ten se odehrál 25. 3. 1983, záznam televize NBC odvysílala o několik týdnů později 16. května. Do světa filmu se však Jackson oproti mnoha svým kolegům pouštěl jen zřídkakdy. V roce 1978 si po boku Diany Ross zahrál v černošském muzikálu The Wiz, založeném na Čaroději ze země Oz. Na natáčení se seznámil s producentem svých desek Quincym Jonesem. O deset let později si ze sebe dělal legraci v autobiografickém dokumentu Moonwalker a s Georgem Lucasem a Francisem Fordem Coppolou vytvořil efekty nabitý snímek Captain Eo, jenž se v Disneylandech promítal dvanáct let.

Jak ale ukazují záplavy videí, které stále čerpají z „jacksonovské“ choreografie, parodické klipy od Ala Yankovice a koneckonců i imitátorský výkon Pavla Lišky v Divokých včelách, mimo pódium a studio byl Jackson nezpochybnitelným králem právě ve světě videoklipů.

Autor: