Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Jak dostat hudbu ze snů

Česko

Ve čtvrtek 5. června vystoupí v pražském klubu Chateau projekt Kayo Dot. Frontman Toby Driver vystudoval jazzovou hudbu pod vedením Yusefa Lateefa.

* LN V hudbě Kayo Dot kombinujete prvky vážné hudby s progresivním rockem i metalem. Je to těžké tyto dva „protipóly“ spojit?

Ano, někdy může být velmi složité pracovat s estetikou tvrdší hudby tak, aby byl výsledek poslouchatelný. Některé kapely, které to dělají, ve výsledku zní nepřirozeně; nedokážou spojit hudební styly tak, aby nezněly roztříštěně.

* LN Snažil jste se o to především na svém sólovém albu In the L.. L.. Library Loft...

Ano, to je pravda. Skladby na albu jsou takové bizarní kompozice moderní hudby. Je to velmi podobné hudbě Kayo Dot, ale na rozdíl od mé skupiny nemůžu své sólové věci nazvat rockovou hudbou. Většina z mé tvorby je komponována jako klasická hudba, i když jsem občas použil kytary nebo bicí.

* LN Desku jste vydal na labelu Tzadik, který patří Johnu Zornovi. Tam vyšel i debut Kayo Dot. Jak došlo ke spolupráci se Zornem?

John je ten nejvelkorysejší muž, jakého jsem kdy poznal. Věnuje tolik času, energie a prostředků, aby pomohl jiným hudebníkům... Naše spolupráce vznikla ve chvíli, kdy jsem pracoval na nahrávce, jež pro mne byla velmi důležitá, ale bohužel se „nehodila“ do katalogu vydavatelství, kde původně měla vyjít. Jinými slovy, lidi by si mysleli, že jdou na metal, a zatím bychom jim tam fidlali na smyčce.

* LN U Tzadik Records jste tehdy našli „své“ publikum?

Přesně tak. John měl možnost si naši desku poslechnout a nabídl nám, že ji vydá. „Zaškatulkovalo“ nás to úplně jinam a otevřelo nám to úplně jinou hudební scénu.

* LN Nicméně další desky jste stejně vydali na labelech, které se věnují především tvrdé rockové hudbě a metalu.

Ano. V případě Robotic Empire sehrál velkou roli fakt, že tohle vydavatelství si svých kapel skutečně váží a konkrétně chlapík, který label vede, byl z naší muziky nadšený. Je to skvělý přístup a spolupracovalo se nám skvěle.

* LN Novinku ale stejně vydáváte jinde - u Hydra Head. Proč?

Víte, mnoho lidí, podobně jako vy, si kapelu spojuje s určitým vydavatelstvím. Jako by tyto dva subjekty byly jeden. Pro mě je důležitá kapela a její hudba a ne to, na kterém labelu vychází. Nemyslím to ve zlém, ale label by v žádném případě neměl zasahovat do toho, jaká ta nahrávka bude, nebo její obsah a formu jakkoliv ovlivňovat. Ano, může pomoci publiku v orientaci, když předně jazzové vydavatelství nabízí především jazz, a je pochopitelné, když takový label odmítne vydat klasickou rokenrolovou nahrávku. Podle mě ta společná identita interpreta a labelu končí právě tady.

* LN Takže nebude problém v budoucnu opustit Hydra Head?

Jistěže ne. Pakliže naše další deska bude natolik matoucí pro lidi z vydavatelství a nebudou vědět, co si s ní počít, jsem si jistý, že nám to otevřeně řeknou a my vymyslíme jiné způsoby, jak album vydat. Naše hudba jde svým vlastním směrem a není ovlivněna tím, kde jsme zrovna podepsaní. Není to pro mne důležité.

* LN Na každé desce Kayo Dot se podílelo mnoho lidí. Není těžké je všechny „zkoordinovat“? Nebo preferujete ponechat umělcům naprostou svobodu?

Rozhodně je těžké zkoordinovat nabité programy každého z nich! Ale pokud jde o hudbu, to už neřeším. Ten důvod, proč pracuji s tolika lidmi, je ten, že chci, aby každý z nich do nahrávky promítl právě to, co umí nejlépe. Něco opravdu specifického. Poskytuje to nekonečnou škálu hudebních variací a barevnost hudební nahrávky je přesně to, co bylo už od samého počátku cílem.

* LN V souvislosti s vaší hudbou se často mluví o tzv. astrální projekci. O co jde?

Týká se to především kapely Maudlin of the Well, ve které jsem působil dříve. Velmi zjednodušeně šlo o převedení tohoto termínu a všeho, co obnáší, do hudby. Tedy toho, co nelze zažít tělesně nebo smysly - stav duše, sny. Taky je zvláštní, že ve snech můžete slyšet a vnímat hudbu, ale s probuzením ji zapomenete. Napadlo mě, že zachytit tuhle „snovou“ hudbu by bylo docela zajímavé. Představuji si, že by zněla velmi magicky. Strávil jsem spoustu času studiem toho, jak tuhle hudbu ze snu, nebo stavu bezvědomí -nebo chcete-li astrálního vědomí -dostat. Částečně se mi to podařilo.

* LN Rozvíjíte tyhle myšlenky ve tvorbě Kayo Dot?

Částečně. Naše současná hudba je zaměřená více na myšlenky a méně „astrální“ věci. Nicméně pořád jsem fascinován tím, jak může být umělec prostředkem nějaké vyšší, dosud neprozkoumané síly. Zkoumání snů a pokusy je zhudebnit, nebo převést jejich hudbu do skutečného světa, mě stále velmi přitahuje. A skládání je pro mě něco jako meditace.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!