Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Jak je to s „obstrukcí“ při stavbě D8

Česko

POLEMIKA

Je určitě dobře, že se Ondřej Neff ve svém článku Obstrukční „ochrana přírody" (LN 14. 5.) pokusil upozornit na to, že při přípravě velkých státních zakázek, jako jsou třeba dálnice, bují různé politické tlaky, klientelismus či amatérismus státních úředníků, chaotičnost v rozhodování, ignorování rizik atd. Tuto skutečnost mimo jiné konstatuje i několik zpráv Nejvyššího kontrolního úřadu či veřejného ochránce práv.

Kromě toho tu stále chybí zákon o státní službě, který by obsahoval sankce pro úředníky rozhodující nezákonně, tj. pomalu, bez odborných a právních znalostí, a dokonce zaujatě ve prospěch státního investora či politické reprezentace.

(Ne)hledá se smírné řešení Pokud tu máme dva veřejné zájmy, a to ochranu přírody a krajiny tohoto území, v němž je výstavba nové dálnice zakázána, a ochranu zdraví a životního prostředí osob na silnici do Německa, bylo by jistě logické najít v nových společenských podmínkách a za účasti veřejnosti vhodné smírné řešení.

Avšak politické elity od poloviny devadesátých letech tento fakt ignorovaly. Úředníci se proto museli snažit D8 přes Středohoří propasírovat, a to bez ohledu na odborná, právní či finanční rizika. A také na zákony. Přitom už na počátku se tu nabízela možnost využít nově vyprojektovanou silnici R28 do Německa přes těžbou uhlí zničené Mostecko s vysokou nezaměstnaností, která by České středohoří obešla.

Když byla ale tato možnost v roce 1998 bez diskuse zamítnuta, nabízela se tu aspoň některá z variant s dlouhým tunelem. Dálnice by sice prošla Středohořím, ale byla by v nejcennější části ukryta pod zemí. Ale ani toto řešení nebylo z politických důvodů v roce 2001 přijato a vše spělo k výstavbě trasy se dvěma krátkými tunely.

Posledním kompromisem byla výstavba tunelu Kubačka, ale i ten v březnu 2005 zastupitelé Ústeckého kraje odmítli, neboť by se údajně příliš posunul termín dostavby a zvýšila se cena. Děti Země tedy nadále pokračují jako „hlídací pes“ v účasti ve schvalovacích procesech, při nichž se snaží kontrolovat slibované nadstandardní ekologické parametry D8 a zákonnost úřednického rozhodování.

Nestranně, a bez korupce Dálnice se jistě přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří postaví, když o tom politická elita přesvědčila většinu veřejnosti. Ale není až tak důležité - kdy a za kolik. Neví to, nikdy to totiž nevěděla ani státní investorská organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Nicméně podstatné je, aby tu stále existoval veřejný tlak na politiky a úředníky, který je bude nutit rozhodovat transparentně, nekorupčně, odborně, nezaujatě a v souladu se zákony, pokud chceme všichni žít v právním státě. Je tedy nyní věcí soudů, aby posoudily, že více než desetiletá příprava dálnice D8 byla skutečně podle zákona. A pokud ne, tak aby našly odvahu zajistit účinnou a smysluplnou nápravu. Právní nástroje k tomu mají.

A pokud Ondřej Neff horuje za jednoduchá a transparentní pravidla se zárukou rychlého a průhledného jednání, určitě s ním lze souhlasit. Ovšem pod podmínkou respektování všech názorových aktérů. A že se v souladu s českými zákony a mezinárodními úmluvami zohlední všechny veřejné zájmy.

K tomu je ovšem nutné ctít právo, mít vytvořené mechanismy proti tlakům politiků a jejich lobbistů vůči úředníkům a proti korupci. Úředníci by zase měli rozhodovat nestranně a odborně pod hrozbou sankcí. Rozhodně nelze připustit, že by se o veřejných věcech nemělo stále mluvit, už vůbec to, že za odhalené nepravosti by měl být šikanován ten, kdo je zjistil a zveřejnil.

O autorovi| Miroslav Patrik, předseda Dětí Země

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!