PRAHA Chystáte se autem do ciziny? Raději si dejte několik tisíc korun stranou. Budete je potřebovat na pokuty. Většina českých řidičů jezdících do zahraničí riskuje pokutu, aniž o tom ví. Téměř každý evropský stát má totiž ve svém silničním zákoně nějaký „chyták“, na který cizí řidiči často doplácejí. Na několik z nich včera upozornilo ministerstvo dopravy.
Prvním kamenem úrazu je samotné označení českého vozu. Nálepku „CZ“ totiž neumí vylepit 95 procent Čechů. „Na auta lidé lepí všelijaké samolepky s nápisem CZ. To však nemohou. Mezinárodně uznávaná je jen jedna,“ říká Zuzana Ambrožová z BESIP.
Správná evidenční značka státu má elipsovitý tvar, je minimálně 175 mm široká a 115 mm vysoká. Písmena CZ jsou černá na bílém podkladě. Jakékoliv jiné symboly, například logo benzinové pumpy, na ni nepatří. Z obliga jsou šoféři, kteří mají nový typ státních poznávacích značek s modrým pruhem. Tento pruh totiž rozlišovací značku státu nahrazuje.
Další nástrahy na české řidiče už vyplývají ze silničních pravidel té či oné země. Například v Německu je při špatné viditelnosti drasticky omezena rychlost. Když řidič kvůli špatnému počasí nevidí dále než padesát metrů před sebe, musí přibrzdit na 50 kilometrů za hodinu. Kdyby jel v tu chvíli například sedmdesátkou, hrozí mu pokuta 30 eur.
Úskalím může být i návštěva Polska. Tamní zákony totiž přikazují řidičům, aby měli ve voze hasicí přístroj, v českých osobních automobilech věc nevídanou. Ten by si měli motoristé přibalit i při cestě do Belgie, Bulharska či Řecka. V Belgii mají ještě další specialitu. Tramvaje mají před auty vždy přednost. Tedy i při zatáčení vlevo. Totéž platí i ve Švýcarsku.
Ve Slovinsku by měli být řidiči ostražití hlavně při couvání. Nestačí jim totiž bílé couvací světlo. Podle tamních předpisů by měli navíc ještě zapnout výstražné blikače. „V Itálii zase bazírují na tom, aby měli řidiči v autě reflexní vestu. Nikoli ale v kufru, ale přímo po ruce. Na silnici totiž bez ní nesmí vyjít,“ doplňuje výčet dopravní odborník Jaroslav Hořín. Ten zároveň doporučuje, aby se řidiči v cizině s policisty za žádných okolností nehádali. Mnozí policisté jsou totiž na cizí řidiče o mnoho přísnější než na „své“.
Pokud už čeští řidiči pokutu dostanou, měli by ji co nejdříve zaplatit. Nejlépe na místě. Pokud tak neučiní, mohou přijít o nějakou cennou věc či přímo o svůj vůz. Právo zadržení vozu platí například v Rakousku, Slovinsku či Nizozemsku.