Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Jak se protnuly vize Murdocha juniora a ODS

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ Není to jen jednoduché online posílání peněz, co zbývá vymyslet, než vydavatelé novin začnou zpoplatňovat své internetové zpravodajství. Plán multimediálního magnáta Ruperta Murdocha nutí přehodnotit fungování celého mediálního trhu. Napovědělo to britské vystoupení jeho syna Jamese.

Murdoch junior se v rozhovoru pro The Guardian zostra opřel do BBC. Britský vzor naší veřejnoprávní televize i rozhlasu prý znemožňuje svým komerčním televizím i novinám rozumně investovat do zpravodajství.

Murdochovi chtějí, aby se koncesionářský poplatek pro BBC (podobný. z jakého je tu živa ČT a rozhlas) výrazně snížil, neboť ta bobtná dalšími a dalšími kanály. Dovolují jí to právě miliardy od diváků a posluchačů. Ty BBC umožňují zůstat v podstatě imunní i proti krizi, jež nutí soukromé vysílatele výrazně šetřit.

Koncesionářské poplatky můžeme vidět jako zatím jediný masově fungující ekonomicky životaschopný model, jak zajistit, aby zprávy byly na webu volně dostupné. Fakt ale je, že soukromí vydavatelé výhodu poplatků ze zákona nemají. Klíčové pro mediální byznys tak teď bude najít rovnováhu mezi tím, za co vše mají lidé platit médiím veřejné služby a na čem by měla komerční média vydělávat nerušeně sama.

VČesku se už problému nesměle dotkla ODS: do voleb jde s plánem, aby „veřejnoprávní“ pořady mohly vyrábět i komerční televize. Směrodatné bude, půjde-li v následné diskusi víc o obsah a jeho kvalitu, nebo o peníze.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....