11. ledna 2018 5:45 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Zemanovi soupeři na Facebooku? Sází na Svěrákovu podporu nebo ‚fake‘ rozhovor u Soukupa

Prezident se bude volit už v pátek (ilustrační snímek). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident se bude volit už v pátek (ilustrační snímek). | foto:  David Neff, MAFRA

PRAHA Prezidentská kampaň jde do finále, první kolo volby startuje už nadcházející pátek. Podle analýzy serveru Lidovky.cz se může stávající hlava státu Miloš Zeman mimo jiné opřít o nejpočetnější základnu fanoušků na sociální síti Facebook ze všech uchazečů o nejvyšší ústavní funkci v zemi. Jak tenhle ukazatel zohledňují jeho soupeři v koncovce své kampaně? Server Lidovky.cz oslovil čtveřici nejvýraznějších Zemanových konkurentů, aby přiblížili svou taktiku.

Analytik, odborník na sociální sítě a vysokoškolský pedagog Josef Šlerka upozornil, že pokud chtějí Zemanovi sokové uvažovat o úspěchu v druhé přímé prezidentské volbě, musí vykročit pro hlasy i mimo okruh svých běžných příznivců. Za jeho hranicí se však nacházejí i lidé, kteří podle dat serveru Lidovky.cz čerpají na Facebooku informace v drtivé většině z antisystémových webů. Jednou z výzev Zemanových soupeřů tak bude najít jazyk, jemuž budou i tito voliči rozumět.

„Vycházíme ze strategie, že ve druhém kole je Miloše Zemana schopen porazit pouze ten kandidát, který přebere část jeho bývalých voličů. Proto oslovujeme i ty uživatele Facebooku, kteří v minulých volbách Zemana volili,“ sdělil serveru Lidovky.cz k taktice Mirka Topolánka na sociálních sítích jeho nejvýraznější marketingový poradce Jakub Horák, jenž se v minulosti do značné míry podílel na úspěšné předvolební kampani České pirátské strany.

Sám Topolánek se příliš nespoléhá na to, kolik fanoušků čítá jeho oficiální profil na Facebooku. Sází na jinou metodu, jak si dojít pro hlasy mimo sociální bublinu svých obvyklých sympatizantů. „Zaměřili jsme se na dosah mých příspěvků a interakce. Ty jsou totiž oproti mylným představám některých médií mnohem zásadnějším měřítkem úspěšnosti než počty fanoušků stránky,“ řekl pro Lidovky.cz Topolánek.

Lov bývalých voličů Zemana

Expremiér připomíná sílu svého kanálu na sociální síti YouTube, kde některá jeho videa přesáhla i 130 tisíc zhlédnutí. Při postupu v koncovce kampaně zohledňuje i voličské preference z volby roku 2013. „Okolo poloviny voličů ODS a dalších pravicových stran v minulé prezidentské volbě nevolila Karla Schwarzenberga. Oslovujeme ty voliče, pro které byl Miloš Zeman volbou z nutnosti, nikoli srdeční záležitostí,“ poznamenal marketingový expert Horák.

Michal Horáček těžil při startu kampaně na sociálních sítích z velké známosti svého jména, jímž proslul coby textař hudebních šlágrů. „Jeho soukromý profil má kolem padesáti tisíc sledujících. Tito lidé z valné části přešli na oficiální stránku kampaně. Obsah stránky je zaměřen na široké spektrum publika, čemuž odpovídá i používaný druh obsahu - videa, statusy, fotky, ankety,“ popsala serveru Lidovky.cz základní obrysy Horáčkovy kampaně na Facebooku členka jeho týmu Radka Hrstková z agentury Ewing PR.

Rozdělený národ

Rozdělený národ

Horáček Facebook nepoužívá jen jako nástroj, jímž seznamuje příznivce se svými politickými názory. S nejrozšířenější sociální sítí na světě nakládá rovněž jako s prostředkem přímé aktivizace veřejnosti. „Použili jsme jej například při akcích, které měly zabránit zvolení Zdeňka Ondráčka do čela komise pro kontrolu GIBS,“ popsala jeden z Horáčkových tahů na Facebooku Hrstková.

S Fischerem cestuje filmový štáb

Lze jen hádat, nakolik se tato výzva na Facebooku promítla do dosavadního neúspěchu poslance KSČM ve snaze získat post šéfa komise pro kontrolu Generální inspekce bezpečnostních sborů. Horáčkův tým si však její dopad pochvaluje. „Například video se Zdeňkem Svěrákem, profesorem Pafkem či Petrem Pithartem, kde se vyslovili proti zvolení pana Ondráčka, mělo přes pět a půl tisíce sdílení a 5,2 tisíce lajků,“ vypočítala Hrstková.

‚Rozhovor‘ u Soukupa

Patrně nejvýraznějším počinem soupeřů Miloše Zemana na Facebooku ve finále kampaně byl předstíraný rozhovor Michala Horáčka s prezidentem Zemanem v pořadu ředitele TV Barrandov Jaromíra Soukupa, jehož televize platí za jeden z prezidentových komunikačních kanálů.
Interview Horáček avizoval jako skutečné, na což zareagovala řada médií. Rozhovor vznikl jako sestřih dialogu Zemana se Soukupem, do kterého byly vloženy záběry Horáčka.
Video mělo zásah zhruba 300 tisíc lidí, Horáček tím připomněl Zemanovo vyhýbání se debatám (video zde).

Mohutný finiš předvádí ve své kampani nejen na sociálních sítích někdejší spolupracovník Václava Havla a bývalý velvyslanec ve Francii Pavel Fischer. Po Miloši Zemanovi, Michalu Horáčkovi a Jiřím Drahošovi připoutal ke svému profilu na Facebooku čtvrtý největší počet sympatizantů, jichž je aktuálně téměř 30 tisíc. Jeho tým při určení strategie na Facebooku vychází z toho, že svého šéfa považuje za nejkompetentnějšího kandidáta.

„Pečlivě jsme sestavili harmonogram postů, které postupně uvolňujeme. Naší primární zbraní je video - máme hned několik filmových štábů, ty jsou bez ustání v terénu a dokumentují Pavlovu kontaktní kampaň či podporu významných osobností. Prakticky u všech našich videí převažuje organický dosah nad tím placeným,“ vysvětlil serveru Lidovky.cz Jakub Hussar, který koordinuje Fischerovu kampaň na sociálních sítích a jenž zmíněnou strategii popsal slovy kulometná palba.

‚Názory pana Drahoše zajímají všechny‘

Záměrem je podle Hussara oslovit všechny skupiny obyvatel. Podle dat jeho týmu se drží na prvním místě jak mezi voliči do 30 let, tak mezi těmi, kteří se ještě nerozhodli. Ačkoliv Fischerovy příspěvky na Facebooku se prý sdílí ve velkém, hlavní boj o voliče mimo svou běžnou bublinu přívrženců svádí vně sociálních sítí. „Nejsilnější devizou Pavla Fischera je mimořádně silná kontaktní kampaň zaštítěna tisíci dobrovolníky,“ poznamenal Hussar.

Miloš Zeman během projevu na slavnostním večeru na Pražském hradě k zahájení...
Michal Horáček při oznámení kandidatury na prezidenta.

Profesor chemie a dlouholetý akademický pracovník a vědec Jiří Drahoš má třetí nejoblíbenější profil na Facebooku po Miloši Zemanovi a Michalu Horáčkovi, sešla se mu na ní podpora 84 tisíc lidí. V kampani na sociálních sítích se opírá především o to, že je přijatelný pro poměrně široký okruh voličů.

„Oslovujeme všechny voliče, kteří si přejí změnu na Hradě. Snažíme se, aby se naše kampaň dostala ke všem věkovým i sociálním skupinám. To je velká síla Jiřího Drahoše, jeho názory a osobnost zajímají lidi všech vrstev,“ sdělila serveru Lidovky.cz jeho mluvčí Kateřina Procházková. „Pravidelně analyzujeme dosah a reakce na jednotlivé části kampaně, pracujeme se socio-demografickými údaji,“ dodala.

Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky