Pohovor je strukturovaný proces Když si domlouváte čas a místo setkání, nezapomeňte si vzít kontakt na člověka, s nímž jednáte, abyste se mohli včas omluvit, pokud se nemůžete dostavit. Zjistěte si také, z čeho se výběrové řízení skládá, kolik má kol a jak dlouho bude trvat. Někdy půjde o jeden či dva pohovory, ale častěji je to strukturovaný proces, který může být rozložen do více dnů.
Právě proto, že nemusíte a nemůžete znát všechny skutečnosti o svém budoucím zaměstnavateli, očekává se, že během pohovoru budete klást otázky. Mohou se týkat společnosti jako celku, oddělení, do něhož se hlásíte, práce, kterou budete dělat, apod. I tím ukážete, že jste o své budoucí práci a pozici přemýšleli. Neptejte se ale jen na práci, promluvte si o vaší dlouhodobé perspektivě a možnostech rozvoje. Dáte tím najevo, že se chcete rozvíjet a pracovat na sobě - a že očekáváte, že vás v tom váš zaměstnavatel podpoří. Svůj aktivní vstup do rozhovoru ale raději nezačínejte otázkou o výši nabízeného platu. S dotazem na vaše finanční očekávání zpravidla přijdou sami zástupci společnosti. Vy byste si měli před setkáním s personalistou ujasnit svá očekávání, nejlépe v určitém rozmezí. Nepodceňujte se, ale ani nepřeceňujte. Vezměte v úvahu to, že celková odměna se skládá z více složek -základní plat, bonusy za výkon, zaměstnanecké výhody, možnosti školení a dalšího vzdělávání.
Důležité je také jasně a srozumitelně se vyjadřovat, zaměřit se na fakta, nepopisovat přílišné detaily, neskákat z jedné části životopisu na druhou a celkově být aktivním účastníkem pohovoru. Doporučuji si v hlavě předem připravit vlastní prezentaci a nezapomenout sdělit zásadní informace, jako jsou osobní údaje, vzdělání, praxe, jazykové a počítačové znalosti, různé certifikáty a osvědčení. Musíme si uvědomit, že máte jen omezené množství času na to, ukázat se v tom nejlepším světle a „prodat“ všechny své dovednosti a schopnosti.
Důležitá je i vaše prezentace Další podmínkou je vhodné vystupování. Kandidát by měl působit příjemným, pozitivním dojmem, projevovat o danou pozici zájem a případně i naznačit, že má o poptávané pozici alespoň minimální znalosti a reálnou představu. Řada informací o pozici a společnosti zaměstnavatele se dá najít nejen na internetu a v tisku, stejně dobře nebo lépe poslouží i reference známých a kamarádů.
Důležité je také mít reálné požadavky a očekávání, týkající se mzdy na dané pozici.
Mluvený projev je při osobní prezentaci mnohdy zcela klíčový. Je nutné na dotazy odpovídat věcně a pravdivě. Se stručností to však nepřehánějte, kandidát, který na dotazy odpovídá pouze ano/ne, případně velice stroze, a neprojevuje žádný zájem o nabízenou pozici, nebude mít nejspíše příliš velké šance u pohovoru obstát.
Základem prezentace kandidáta při jeho osobním pohovoru v personální agentuře nebo přímo u potenciálního zaměstnavatele je jeho vzhled, vystupování a mluvený projev. Hodně štěstí.
O autorovi| HELENA HRUBEŠOVÁ, autorka je z personálního oddělení PricewaterhouseCoopers