Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Jančura se chystá do Ostravy

Česko

Další tři lokomotivy dovezla z Itálie společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. Hodlá jimi spojit Prahu a Ostravu, už však potvrdila, že hodlá zajíždět až do Žiliny. OSTRAVA S několikaletým zpožděním se možná už příští rok rozjedou soukromé expresy na železniční trati mezi Ostravou a Prahou. Společnost RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury začala hledat personál. Zakoupila první lokomotivy a v dubnu by měla dostat osobní vagóny, jejichž dodavatele vybírá.

Zprovoznění vlaků Jančurovi usnadní jednání, pokud by chtěl uspět i na poli dotované dopravy. Pokud již bude mít za zády fungující linku, bude jeho pozice snazší. „Nabídli jsme, že pokud budou dráhy chtít ustoupit z tratí označovaných za prodělečné, pak je převezmeme. A seznam problémových tratí se rázem výrazně snížil,“ řekl LN podnikatel. Zatímco ještě před několika dny zástupci krajů mluvili až o desítkách ohrožených tratí, nakonec alespoň na Moravě skončí provoz na jednotlivých lokálkách, kde už navíc většinou osobní vlaky vůbec nejezdí nebo fungují jen v sezoně o víkendech.

Zatímco pro lokální tratě firma nabízí malé motorové jednotky, na trať mezi Ostravou a Prahou připravuje lokomotivy italského typového označení E630. Těch RegioJet koupil celkem devět od dopravce Ferrovia Nord Milano – nejde však o italské stroje, ale o osmnáct let staré výrobky plzeňské škodovky. Šest jich je již v České republice a další sem míří, aby prošly nezbytnými úpravami. „Dojde ke zvýšení jejich rychlosti ze 120 na 140 kilometrů za hodinu,“ uvedl mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Podrobnosti o chystaných spojích do Ostravy zatím Student Agency nezveřejnila. Bude je totiž provozovat bez nároku na dotace. Včera však potvrdila, že expresní vlaky nebudou končit v Ostravě, ale podle všeho zamíří až do Žiliny. Firma totiž jako manažera přijala Petera Bosáčka, který by se měl stát „osobou odborně způsobilou“ pro provoz vlaků na území Slovenské republiky. „Tam budou spoje RegioJet také několikrát denně zajíždět do stanice Žilina,“ uvedla firma v písemném prohlášení.

Aby mohla firma vlaky v první polovině příštího roku zprovoznit, musí již nyní zadávat své požadavky při přípravě jízdních řádů. Předčasné zveřejnění by jí mohlo zkomplikovat situaci ve vztahu k dalším dopravcům – například České dráhy nasazují na stejnou trať svoji vlajkovou loď, rychlovlaky Pendolino. A také ony musejí podle předpisů bojovat o správnou pozici v grafikonu vymezujícím vytížení tratě. A vyřešit se musí i komplikace – soukromé vlaky nesmějí ubírat cestující těm, které stát dotuje.

RegioJet zatím oznámil, že v Ostravě a okolí hodlá nabrat celkem padesát členů vlakového personálu, zejména palubních stevardů.

Na Moravě zatím soukromí dopravci provozují jen minimum osobních vlaků. Činí tak na tratích, které opustily České dráhy, tedy do Koutů nad Desnou a Sobotína, kde dokonce i koleje patří svazku obcí, nebo do Vrbna pod Pradědem.

***

KONKURENCE Změna nastane také v dotované dopravě

Soukromí dopravci se dostanou také k železniční dopravě, kterou dotují kraje. Ty pozvolna ustupují od toho, že naplno dodrží smlouvy uzavřené s Českými drahami. Například jihomoravský hejtman Michal Hašek oznámil, že odesílají Evropské komisi hlášení, že hodlají vyhlásit výběrové řízení až na 55 procent spojů po roce 2016. Zbytek mají do roku 2019 jistý České dráhy. Oznámení před vyhlášením výběrového řízení vyžadují evropská pravidla. Nyní o podobném postupu uvažují další kraje a u rychlíkové dopravy se na příslušnou změnu chystá i ministerstvo dopravy.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!